De ogen van de reclamewereld richten zich op Zuid-Frankrijk. Maar op deze vroege maandagochtend gebeurt het hier, in jouw inbox. Want hier is de kakelverse weekflits.
#merk-en-markt
- G-Star. Over de samenwerking met Afrojack en wat die oplevert, met name op social media.
- Snickers. Ons eigen werk krijgt aandacht in het netwerk.
- Millennials. Volgens dit artikel zijn marketeers geobsedeerd met de ‘millennial’ generatie, geboren tussen 1980 en 2000. Hoe terecht is die obsessie eigenlijk?
- Sharing economy. In The Guardian een artikel over de basisprincipes achter platforms als AirBnB en Uber. Wat zou er gebeuren als dit geen commerciële bedrijven zouden zijn maar nutsdiensten? Oftewel: de weg naar ‘dotcommunisme’.
#tech
- Marketing automation. Steeds meer merken bouwen een ‘machine’ die hun campagnes van A-Z kan managen. Het gaat daarbij niet alleen om campagnes die zich richten op platte sales maar steeds vaker ook om bredere campagnes waarin de merk ervaring een grote rol speelt. Een voorbeeld is L’Oréal dat onlangs grote plannen op dit terrein aankondigde. Emerce geeft een overzicht van deze ontwikkeling en een aantal relevante spelers, ook in Nederland.
#onsvakinverandering
- De nieuwe marketeer. Eerder dit jaar publiceerde The Economist Intelligence Unit (EIU) een onderzoek met de titel ‘The Rise of the New Marketer’ (link) over de veranderende rol van marketing binnen bedrijven en de urgentie daarachter. In een serie van vier artikelen belicht Emerce de belangrijkste resultaten. Eerder al verschenen het artikel ‘Marketing geen kostenpost meer’, een stuk over de rol van marketing in de klantbeleving en een stuk over het belang van data. En in deze laatste aflevering gaat het over de skills die de marketeer van vandaag nodig heeft.
- Cannes 2015.Volgens dit artikel gaan de prijzen in Cannes dit jaar naar degenen die technologische innovatie gebruiken als de basis voor content ontwikkeling en storytelling. Categorieën als ‘cyber’ en ‘mobile’ voelen achterhaald in een tijd dat alles cyber en mobile is. En: ‘data drives insights as well as distribution’.
- Technologische disruptie. Over de vraag hoe merken grip kunnen krijgen op hun toekomst. Welke fundamentele drivers zorgen voor disruptie?