Editie #29 – maandag 19 oktober 2015

Goedemorgen. Kort maar krachtig. Dat is de Weekflits van deze week.

#merk-en-markt
  • Gezondheidszorg. Nederlandse patiënten willen graag online hun zorg regelen blijkt uit de eHealth Monitor 2015. Ook willen zij via het internet recepten aanvragen, een afspraak maken met de dokter, of de zorgverlener een e-mail sturen met een vraag. Leesvoer voor zorgverzekeraars die het verschil willen maken.
  • Banken. ABN AMRO gaat €10 miljoen investeren in zogenaamde ‘fintech’ startups (financial technology). De verwachting is dat de wereld van de banken in rap tempo te maken zal krijgen met disruptie door startups die bestaande diensten ‘los’ aanbieden en op een veel flexibelere en intuïtievere manier dan de banken dat doen. “If you can’t beat them, join them” denken ze waarschijnlijk bij ABN AMRO.
  • AH. Albert Heijn is gestart met de AH Community, een eigen social media kanaal, of, volgens Albert Heijn: ‘een ontmoetingsplek waar onze tips, recepten en leveranciers samenkomen met jouw mening en ideeën’. Om mee te doen moet je een profiel aanmaken. Ook als je al een ah.nl login hebt, dat is dan wel weer merkwaardig. Benieuwd welke doelen AH zich gesteld heeft voor dit initiatief.
#tech
  • Big data analytics. Het bedrijf Elastic levert open source software waarmee je snel je eigen big data analyse platform kunt opzetten. Op Emerce een interview met de CEO Steven Schuurman. Het bedrijf is in 3 jaar tijd gegroeid naar 260 medewerkers in 20 landen.
  • Social media advertising. Nu banner advertising door het toenemend gebruik van Adblockers nóg minder aantrekkelijk lijkt te worden dan het al was, gaat adverteren via social networks hard groeien, zo is de verwachting. En er komen steeds meer mogelijkheden. Hier een overzicht van de ontwikkelingen bij de populairste sociale netwerken, van Facebook tot Snapchat.
  • Social Command Center. Grote bedrijven hebben tegenwoordig een soort commandocentrum of real-time dashboard ingericht voor het continu monitoren en reageren op social media. Zo ook KPN. Op Frankwatching een impressie van hoe KPN dat heeft aangepakt en wat ze er aan hebben.
#onsvakinverandering
  • Opdringerig en irritant. Op Adformatie.nl ontspint zich een interessante discussie over de vraag of reclame opdringerig en irritant mag zijn. De VEA vindt van niet. Dat is een opmerkelijk standpunt, vindt Martin de Munnik. Want die opdringerige reclame kan wel degelijk heel effectief zijn. Als voorbeeld noemt hij Jumbo, Procter&Gamble en Zalando. Allen irritant en/of opdringerig volgens De Munnik maar wel Effie-winnaars. Dus.
Advertenties
Editie #29 – maandag 19 oktober 2015

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s