Editie #27 – maandag 5 oktober 2015

Een nieuwe week, een nieuwe weekflits. Met dit keer aandacht voor Achmea en KLM maar ook voor nieuwe nieuwsmedia en slimme supercomputers. Enjoy!

#merk-en-markt
  • KLM. Onze nationale luchtvaartmaatschappij heeft het moeilijk.Afgelopen maandag werd bekend dat KLM maar liefst een kwart van het management en ondersteunend personeel gaat ontslaan. Het bedrijf is naar eigen zeggen te complex, te traag en te duur. En er is meer aan de hand: binnenkort komt Ryanair naar Schiphol en KLM vreest de gevolgen. De topman van challenger brand Ryanair provoceert graag: “Wij komen jullie bevrijden van de tirannie van KLM en AerLingus”. Tickets van Amsterdam naar Dublin gaan van €500 naar €40. In Trouween vergelijking van de kerncijfers van KLM en RyanAir: KLM heeft ongeveer 10x zoveel personeel maar vervoert minder passagiers. Door de situatie bij KLM is ook voor Schiphol de toekomst onzeker: in Het Parool een verkenning van de mogelijke scenario’s. Schiphol als tweede Zaventem?
  • Achmea. “Ook verzekeraar bekeert zich tot slimme data”, kopte het FD afgelopen week. In een interview doet directeur marktstrategie Albert Spijkman de plannen uit de doeken. Ten eerste kondigt hij een samenwerking aan met Google Nest (die overigens meteen werd ontkend door Google). De Nest slimme thermostaat heeft functies die je huis veiliger maken, zoals een rook- en CO-melder, en met een Nest heb je dus minder schaderisico. In ruil daarvoor kan Achmea je een premiekorting geven. Overigens houdt de Nest ook in de gaten hoe vaak je thuis bent en hoeveel mensen er in je huis rondlopen. Ook die data is interessant voor een verzekeraar. De tweede aankondiging is een plan voor het ontwikkelen van een kastje dat je rijgedrag in de gaten houdt en deelt met Achmea. Wie veilig rijdt krijgt premiekorting. Overigens bestaat iets dergelijks al via de app Milebox (appstore). De FD hoofdredactie is kritisch over de privacy aspecten. NOS geeft een overzicht van negatieve reacties: “Is het recht op privacy er straks alleen nog voor de rijken?”
  • Nieuws. Er gebeurt veel op het gebied van media en journalistiek. Ernst-Jan Pfauth, voormalig NRC journalist en mede-oprichter van De Correspondent maakt elke week een nieuwsbrief met een overzicht van ontwikkelingen op dit vlak. In de editie van deze week kijkt hij naar nieuwe initiatieven, onder andere het vorige week gelanceerde NRC-label Mindshakes. Verder bespreekt hij Nuzzel, Buzzfeed en Quartz. Aanrader.
#tech
  • Digital advertising. Vaak wordt gezegd dat adverteren via digitale media zo goed meetbaar is, maar niets is minder waar. Hier een overzicht van de moeilijkheden en valkuilen. En de opkomst van ad-blockers betekent dat de meetbaarheid waarschijnlijk alleen maar slechter wordt. Een hoofdpijndossier.
  • Watson. Watson is de door IBM ontwikkelde supercomputer die vragen kan beantwoorden die in normale mensentaal worden gesteld, waarbij hij gebruik maakt van kunstmatige intelligentie. IBM heeft nu aangekondigd dat Watson vanaf nu heel eenvoudig door iedereen op de hele wereld kan worden gebruikt. Via een grote hoeveelheid APIs kunnen programmeurs de capaciteiten van Watson integreren in hun eigen software. Bijvoorbeeld om chocola te maken van ‘big data’ uit systemen van bedrijven.
  • Mobiel en gezond. De gemiddelde persoon checkt zijn telefoon zo’n 150 keer per dag. De telefoon heeft daarmee een enorme invloed op wat we denken en doen. Een van de uitgangspunten van ‘mobile health‘ is dat de telefoon een actieve rol kan spelen bij het stimuleren van gezond gedrag. Er is hieromheen inmiddels een hele industrie ontstaan. Op Frankwatching een overzicht van de ontwikkelingen.
#onsvakinverandering
  • Don Draper. Op Advertising Week in New York sprak WPP-baas Martin Sorrell over de huidige staat van ‘advertising’. Volgens hem is dat woord aan vervanging toe: “75 percent of our revenues come from stuff that Don Draper wouldn’t recognize.”
  • Meten is weten. Eind dit jaar komt Nielsen met een methodiek waarmee zowel TV als digitale media in één systeem kunnen worden gemeten. Het lijkt erop dat Nielsen haast heeft omdat rivaal comScore vorige week aankondigde dat het fuseert met Rentrack waarmee digitaal en TV ook sterk onder één dak terechtkomen.
Advertenties
Editie #27 – maandag 5 oktober 2015

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s