Editie #18 – maandag 29 juni 2015

Zeker in een week die tropisch wordt moet je je hoofd niet op hol laten jagen. Dus: sit back, relax en lees deze 18e weekflits!

#merk-en-markt
  • Hypotheken. De Vereniging Eigen Huis vindt al jaren dat er te weinig concurrentie is op de Nederlandse Hypotheekmarkt. Daardoor maken de banken een flinke overwinst die Nederlanders jaarlijks miljarden euro’s kost. De VEH riep vorige week DNB op om in te grijpen.
  • Rabobank Hypotheken. Teun van de Keuken schrijft in De Volkskrant een vlijmscherpe column over de hypotheken campagne van Rabobank. Hierin probeert Rabobank zich van haar meest menselijke kant te laten zien: ‘Al snel werd het de hypotheekadviseur van de Rabobank duidelijk wat dit huis voor Felie betekent en toen hebben we alles op alles gezet om de koop te realiseren.’. Met andere woorden: als je duidelijk maakt wat een huis voor je betekent krijg je bij Rabobank eerder een hypotheek. Maar de persvoorlichter krabbelt terug.
  • Achmea. Achmea heeft in de afgelopen jaren zo’n €60 miljoen verloren op de verlieslijdende Achmea Health Centers die vorig jaar werden geliquideerd, meldt AM.
  • Zorgverzekeraars. Minister Schippers wil dat het voor zorgverzekeraars aantrekkelijker wordt om hun aandacht te richten op ouderen en chronisch zieken in plaats van op jonge, fitte verzekerden die minder claimen. Trouw bekijkt of dat gaat lukken.
  • Staatsbanken. Het lijkt nu echt te gaan lukken met de veelbesproken beursgang van ABN AMRO. Toch blijven sommige politici ervoor pleiten dat ABN AMRO een ‘staatsbank’ wordt, naar het voorbeeld van de toenmalige Postbank. Maar volgens Hans Verkoren, een oud-baas van de Postbank, is dat voor ABN AMRO geen reëel scenario. Voor SNS ziet hij die positie misschien wel zitten, zegt hij in een interview met FD.
  • Recruitment. Is recruitment mensenwerk of kan het veel beter worden uitbesteed aan computers die met een slim algoritme de juiste kandidaat met de juiste vacature matchen? Een aantal veelbelovende startups geloven in ‘robo-recruiting’, schrijft de NY Times.
#tech
  • De 50 slimste bedrijven van 2015. Het lijstje van dit jaar volgens de redactie van MIT Technology Review.
  • Winkelstaat 2025. The Guardian laat een aantal experts aan het woord over wat zij zien als de belangrijkste trends in de fysieke retail. Een vooruitblik naar de winkelstraat over 10 jaar.
#onsvakinverandering
  • Customer Experience. Goede Slideshare van een event over het belang van Customer Experience en hoe je die radicaal moet en kunt verbeteren. Lees hier ook het verslag dat Ed Cotton (Director of Strategy and Innovation van BSSP) eerder al maakte.
  • Dogma’s. Adliterate is erg enthousiast over het boek van Paul Feldwick –  ‘The Anatomy of Humbug: How to Think Differently About Advertising.’ waar ik al eerder over schreef. Het goeie aan dit boek is dat het een zestal verschillende perspectieven geeft op ‘reclame’ die allemaal op hun manier waardevol zijn maar die geen van alle ‘heilig’ zijn. Mooie quote: “All models are wrong, but some models are useful”.
Advertenties
Editie #18 – maandag 29 juni 2015

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s