Editie #16 – maandag 15 juni 2015

Een nieuwe week, een nieuwe flits.
De sweet sixteen editie.

#merk-en-markt
  • Gezondheidszorg. Emerce met een artikel over de digitale disruptie van de gezondheidszorg. Het terrein waar Google, Apple, Microsoft maar ook Philips grote verwachtingen van hebben. “De rol van zorgverleners gaat op de schop.”
  • Millennials at work. Hoe mediabedrijf Time Inc. haar millennial medewerkers aan zich bindt en stimuleert (Digiday).
  • Supermarkten. Nederlandse supers moeten stoppen hun winkels steeds maar groter te maken volgens deskundige Robert Spieker in Adformatie. De trend is juist in de richting van convenience: wekelijks online bestellen, aangevuld met last-minute shopping in de buurt.
#tech
  • Apple Music. Afgelopen week kondigde Apple haar langverwachte nieuwe muziekdienst aan: Apple Music. Een soort Spotify maar dan van Apple dus standaard geïnstalleerd op alle iPhones en iPads. De eerste drie maanden gratis. En dat is waarom Spotify zich vermoedelijk grote zorgen maakt.
  • iBeacons. Unilever in de UK lanceert een campagne rond Magnum die gebruik maakt van beacons in Tesco supermarkten. iBeacons zijn kleine zendertjes, die gericht informatie naar mobiele telefoons kunnen sturen als je in de buurt bent. Het is de grootste iBeacons trial tot nu toe,volgens The Drum.
#onsvakinverandering
  • Brand Purpose. Gold Blend, een koffiemerk in de UK, voert sinds deze week campagne rond de claim dat het merk bestaat om gezinnen meer tijd met elkaar te laten doorbrengen. Waarop onder strategen een discussie losbarst over de vraag hoe geloofwaardig deze strategie is. Is het brand purpose denken niet een beetje doorgeslagen? Does every brand need a purpose?
  • Data. Goede poging van de London Strategy Unit om een beetje orde te scheppen in het enorme assortiment aan data dat de moderne marketeer ter beschikking staat. En vooral hoe korte termijn metrics en lange termijn doelstellingen zich tot elkaar verhouden.
  • Data versus creativiteit. Ja hoor, ze bestaan nog, de mensen die denken dat data en creativiteit recht tegenover elkaar staan. Gelukkig zijn er steeds meer mensen die het licht zien: “When Big Data meets Big Creativity, you get pure sex” . Dit onderwerp staat trouwens ook centraal in Admap van deze maand: “Does Big Data inspire or hinder creative thinking?”
  • Cannes. Ouch. Keiharde kritiek op het Cannes Lions festival van Tom Goodwin (Havas Media). “The ad industry’s disconnect from consumers is epitomised by the festival, where we toast an industry that’s in love with technology and itself, not people”.
  • Creative. Waarom creatie geen afdeling meer zou moeten zijn. Een pleidooi voor een ‘collaborative creative culture’. “Our ability to be creative is linked to our confidence to speak in front of colleagues without fear of criticism, to be comfortable making mistakes, to disagree with the consensus and to hold a belief that we are part of a team striving above personalities alone. This can’t be achieved by agencies who allow the creative department to monopolize the creative process.”
Advertenties
Editie #16 – maandag 15 juni 2015

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s