Editie #30 – maandag 26 oktober 2015

Dit is de dertigste Weekflits. Met vandaag voor het eerst een apart kopje #retail. Doe er je voordeel mee! Suggesties voor de volgende editie zijn – als altijd – meer dan welkom.

#merk-en-markt
  • Klant centraal. Als er een wedstrijd zo bestaan voor holle woorden, vage kreten en loze beloften dan zou ‘klant centraal’ wel eens heel hoog kunnen eindigen. Toch is er met het idee zelf niet zoveel mis. Ok, het lijkt nogal vanzelfsprekend om je bedrijf te laten draaien om degene die je betaalt, maar voor veel organisaties betekent het een ware revolutie.Dit handboek (PDF) geeft praktische adviezen voor iedereen die serieus werk wil maken van ‘customer experience’. Aanrader.
#retail
  • BargainHill. Het online fashion platform BargainHill, opgericht door twee 24-jarige Amsterdamse ondernemers, groeit naar eigen zeggen met duizenden klanten per week. Deze week werd bekend dat het bedrijf een forse investering krijgt via VentureFathers, onder meer van Victor Knaap (CEO MediaMonks) en Remco Bos (ex-Hyves). Op BargainHill volg je via je persoonlijke account je favoriete modemerken. Per designer krijg je een overzicht van de aanbiedingen bij verschillende webshops. Ook krijg je toegang tot exclusieve sample sales.
  • Google Shopping Insights. Deze week lanceerde Google de nieuwe tool Shopping Insights. Hiermee maakt Google voor retailers inzichtelijk in welke steden hun producten het populairst zijn. Google gebruikt zoekgedrag om zogenaamde ‘heat maps’ te creëren waarmee je in één oogopslag de regionale verschillen in populariteit van bepaalde producten kunt zien. In Google’s eigen woorden: “…another step towards helping retailers connect with consumers in moments that matter, by making data about shopping habits and preferences more accessible.”.
  • Ahold partner Startupbootcamp. Ahold heeft aangekondigd dat zij de komende 3 jaar partner is van startup-accelerator Startupbootcamp. Ahold gaat het e-commerce programma actief ondersteunen met haar kennis en ervaring, en krijgt op haar beurt de kans om ontwikkelingen en kansen (en potentiële bedreigingen!) vroegtijdig te signaleren.
#tech
  • Banken als platform. Goed stuk van Laurens Hamerlinck (ABN AMRO Innovation Centre) over de toekomst van banken. De grote trend hier: de opkomst van startups die één klein stukje van een bankdienst aanbieden, bijvoorbeeld geld overmaken naar vrienden, betalingen via mobiel of geld ophalen via crowdfunding. Die ‘FinTech’ startups bieden hun diensten steeds vaker niet rechtstreeks aan de markt aan, maar door ze te laten integreren in de apps en diensten van anderen. De bank van de toekomst is een platform waar allerlei diensten van derden naadloos samenwerken, is de verwachting. Voor de traditionele banken betekent dat dat ze moeten leren om innovatie van buiten naar binnen te halen (‘open innovatie’).
  • Zorgverzekeraars via social. BuzzCapture heeft een analyse gemaakt van het bereik van zorgverzekeraars via social. Ze vergelijken het aantal volgers via de belangrijkste platforms. Wat blijkt: Zilveren Kruis heeft veruit de meeste twitter volgers en Interpolis doet het erg goed op Instagram. Op Facebook is United Consumers de grootste.
#onsvakinverandering
  • Specialisten vs. Generalisten. Marketing gaat kapot aan de specialisten, betoogt Gareth Kay in Admap. We hebben juist generalisten nodig: mensen die het grote plaatje zien, die verbanden kunnen leggen, die het grotere doel voor ogen houden in plaats van zich blind te staren op hun eigen schakeltje in het geheel.
  • The Freestyle Games. Je kunt niet zeggen dat BNN het niet probeert. Uit alle macht tracht de omroep jongeren zover te krijgen dat ze weer ‘gewoon’ TV gaan kijken. Het programma The Freestyle Games op NPO3 moest daartoe bijdragen. Het is niet gelukt. In De Volkskrant een stuk over de mediaconsumptie van jongeren als voorbode van de toekomst (via Blendle).
  • Netflix. Als het met de traditionele TV slecht gaat, dan zou je verwachten dat Netflix de winnaar is. Maar door de vorige week gepresenteerde kwartaalcijfers wordt Netflix nu vergeleken met een kaartenhuis (!) dat op instorten staat (via Blendle).
Advertenties
Editie #30 – maandag 26 oktober 2015

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s