Editie #25 – maandag 21 september 2015

En daar is ‘ie weer. Een nieuwe maandag, een nieuwe weekflits. De eerste van de herfst.

#merk-en-markt
  • ABN AMRO. De nieuwe campagne van ABN AMRO maakt de tongen los. De kritiek: hoe geloofwaardig is het dat ABN AMRO de verhalen van klanten zo belangrijk vindt? Lees hier en hier wat ‘het vak’ erover te zeggen heeft.
  • Zorgverzekeraars. De SP kwam onlangs met het plan om alle zorgverzekeraars af te schaffen. In het plan ‘De Landelijke Zorgvoorziening’ wordt voorgesteld om de uitvoering van de basiszorgverzekering weer in publieke handen te leggen. ‘Een organisatie is veel goedkoper dan vele verschillende zorgverzekeraars. Hiermee laten we de tijd van winst halen met duurbetaalde premies achter ons’. Uit onderzoek van de SP blijkt dat 60% van Nederland voorstander is van het plan.
  • Telecom. Naast de nieuwe iPhone 6s, een nieuwe Apple TV en een megagrote iPad Pro met Apple Pencil kondigde Apple vorige week nog iets aan: het iPhone Upgrade Program. Het komt erop neer dat je je iPhone kunt leasen bij Apple, en dat je ‘m vervolgens elk jaar kunt inruilen voor het allernieuwste model. Apple zorgt ook voor service en verzekering. Volgens Quartz een briljante strategie waarmee Apple de relatie met providers reduceert tot inwisselbare sim only leveranciers die zoveel mogelijk data voor zo weinig mogelijk geld moeten leveren. Voorlopig nog alleen in de US.
#tech
  • Android Pay. Google lanceerde vorige week haar mobiele betaalsysteem Android Pay. En de strijd om de mobiele betaler is dus nu echt losgebarsten. Google neemt het onder andere op tegen Apple en Facebook maar ook tegen haar belangrijke partner Samsung.
  • MBA. Je hebt geen MBA of business school meer nodig. Kijk gewoondeze 10 TED talks, daar heb je meer aan.
#onsvakinverandering
  • Ad-blockers. Het grote verhaal van de laatste paar weken. Het gebruik van ad-blockers neemt plotseling een grote vlucht. Hier een rapport met recente gebruikscijfers, ook voor Nederland. Of kijk eens op Google Trends. En niet alleen op laptops en desktops. Ook op de mobiel gaat het hard. En daar worden heel veel mensen heel zenuwachtig van. De hele online advertising / adtech industrie ziet haar businessmodel in gevaar komen. Maar dat geldt ook voor al die content uitgevers die het moeten hebben van advertentie inkomsten. Hier een analyse van Marketingfacts. En hier wat Seth Godin erover te zeggen heeft. En hier BBH over het vooruitzicht van ‘a web without advertising’. En dan was er vrijdag de ontwikkelaar van de iOS adblock app Peace, Marco Arment. Zijn app werd in no-time miljoenen keren gedownload en steeg als een raket naar de top van de appstore. En toen… haalde hij ‘m eraf. Door het grote succes realiseerde hij zich pas goed wat ‘ie gedaan had en hij kreeg last van zijn geweten. Lees hier zijn toelichting.
  • Behavioral economics. Oftewel: de wetenschap over hoe mensen beslissingen nemen. Heel belangrijk voor communicatie, want we willen uiteindelijk gedrag beïnvloeden niet waar? Hier een handig visueel overzicht van alle manieren waarop we uiteindelijk toch niet zo rationeel zijn als we denken.
  • Sharing economy. De hype is voorbij. De ‘sharing economy’ is niet meer. Hier het overlijdensbericht. Je zult je drilboor toch echt zelf moeten kopen lijkt het.
Advertenties
Editie #25 – maandag 21 september 2015

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s