Editie #21 – maandag 20 juli 2015

Voor iedereen in binnen- en buitenland die deze zomerse juliweek graag wil beginnen met een klein shot inspiratie.

#merk-en-markt
  • Schiphol. Onze nationale luchthaven wil de meest digitale luchthaven van de wereld worden. In NRC afgelopen zaterdag een groot artikel over deze ambitie. “Als je hier komt moet het lijken alsof er maar één vliegtuig is: het jouwe. En alsof er maar één route is: de jouwe.” Ook kondigt Schiphol aan gegevens te willen delen met andere partijen zoals Google om daarmee de reizigerservaring zo naadloos mogelijk te maken.
  • Vliegen. Het is vakantietijd dus wat meer aandacht voor vliegen is helemaal niet zo gek. AKQA ontwikkelde voor Delta Airlines een ‘digital ecosystem’ met de belofte ‘a first-class digital journey for every traveller’.Zie hier.
  • Verzekeren. Een e-book van Capgemini Consulting over de vraag hoe verzekeraars Big Data kunnen toepassen om de klantervaring te verbeteren.
#tech
  • Data. Erg geestig stuk van Douglas Coupland, schrijver van Generation X, over de toekomst van data en hoe die ons leven zal beheersen.
  • Internet of things.  In The Guardian een artikel over het internet of things (tegenwoordig ook wel Thingernet genoemd). Volgens David Rose van MIT Media Lab gaat dit pas echt doorbreken als gewone, dagelijkse objecten iets magisch krijgen. Als voorbeeld noemt hij een paraplu waarvan het handvat blauw oplicht als de kans groot is dat het binnen 12 uur gaat regenen.
  • Supermarkt.  De Britse supermarkt Waitrose werkt aan een apparaatje, de hiku, waarmee boodschappen doen in het vervolg al in de keuken begint. Het is een soort koelkastmagneet waarmee je producten kunt scannen die dan automatisch aan je online shopping list worden toegevoegd. Nog meer supermarkt: hier een Slideshare over de digitale strategie van Walmart, inmiddels de derde online retailer van de wereld na Amazon en Apple.
#onsvakinverandering
  • Einde van het creatieve bureau? You & Mr. Jones heet het nieuwe wereldwijde ‘bureau’ dat ex-Havas-CEO David Jones aan het bouwen is. En met zo’n $350 miljoen in zijn zak kan hij best een eind komen.Campaign schrijft over zijn ambitie: een bureau dat gebruik maakt van de creativiteit van het publiek, in plaats van die van een paar duurbetaalde creative directors. Zie ook Businessinsider over You & Mr. Jones.
  • Imperfect. Boeiend stuk onder de titel ‘The Decline of the Airbrushed Brand’. Over het einde van merken die zichzelf of de wereld zo perfect voorstellen dat het niet meer geloofwaardig is.
  • Pitch. Zeven valkuilen voor bureau’s bij het pitchen. Au.
Advertenties
Editie #21 – maandag 20 juli 2015

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s