Editie #14 – maandag 1 juni 2015

Good morning! Vandaag in Amstelveen max. 16 ºC, enkele wolkjes aan de lucht. Maar dat mag de pret niet drukken, bij deze nummer 14 uit de Weekflitsenreeks!

#merk-en-markt 
  • Gezondheidszorg. Huisartsen willen zorg uit Mededingingswet. De huisartsen willen dat de zorg niet meer onder de Mededingingswet (MW), maar onder de Wet marktwerking gezondheidszorg (Wmg) valt. Meer hierover via de volgende link. Daarnaast is de prenatale zorg voor zwangere vrouwen in 25 procent van de gevallen niet optimaal, omdat vrouwen bijvoorbeeld niet op tijd beginnen met prenatale zorg of minder consulten krijgt in het begin van de zwangerschap. Meer hierover in hetvolgende artikel.
  • Online recruitment. Contentmarketing is een hot topic in de marketing. Ook voor recruitment is het van onschatbare waarde. Wat is de kracht van contentmarketing en hoe realiseer je een succesvolle aanpak? In deze blog 5 tips voor opvallende content. Employer branding is het sturen van je bedrijfsimago tot een geweldige plek om te werken. Door employer branding in te zetten zorg je er niet alleen voor dat het huidige personeel geïnspireerd en betrokken blijft, maar maak je jouw bedrijf een interessante werkplek voor potentiële werknemers. Meer hierover via de volgende website. Uit cijfers van Basiscijfers Jeugd blijkt dat het aantal vacatures voor mbo’ers het afgelopen half jaar met negen procent is gestegen. Daarnaast vragen jongeren minder vaak een nieuwe uitkering aan bij het UWV. In het afgelopen half jaar is het aantal nieuwe uitkeringen gedaald met tien procent. Ook het aantal jongeren met een WW-uitkering is met dertien procent gedaald. Dat meldt het UWV via devolgende link. Inc. komt daarnaast met een aantal lessen waarom bedrijven mensen met autisme zouden moeten aannemen en hoe bedrijven hierop kunnen inspelen. De groep mensen met autisme zou daarnaast stijgende zijn. Meer hierover in het volgende artikel.
  • Energie. Woonwarenhuis Ikea opent derde windpark in Zweden. Met deze duurzaam opgewekte windenergie werkt het woonwarenhuis naar eigen zeggen nu volledig energieneutraal in Zweden, Noorwegen, Finland en Denemarken. IKEA wil in 2020 wereldwijd volledig energieneutraal werken. Meer hierover via NRC. Oxxio over de veranderende rol van energiebedrijven en wat die betekent voor marketing: de rol van data, het belang van apps als touchpoint, ook voor niet-klanten. Meer hier over via Emerce.
  • Auto’s. De auto van de toekomst wordt een soort smartphone. De auto-industrie vecht met tech-bedrijven over het gebruik van digitale kaarten en locatiedata. Die zijn cruciaal nu auto’s steeds slimmer worden. Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen? NRC geeft een aantal voorspellingen voor 2025. Zelfrijdende auto’s van Google waren tot nu toe betrokken bij elf ongelukken. Toch hoeven we niet bang te zijn voor robotauto’s. Durf jij in een zelfrijdende auto? Meer hierover in hetvolgende artikel.      .
  • Retail. Wanbetalingen blijven hoog in retail. Dankzij de aantrekkende economie daalt het aantal faillissementen in 2015 met vijftien procent. Toch blijft het aantal wanbetalingen in de non-food retail en tevens bouw sector hoog. Meer hierover via de volgende link. Accenture heeft retail management consultancybureau Javelin Group overgenomen. Circa 160 professionals werkzaam in Groot-Brittannië en Frankrijk maken de overstap naar Accenture en worden geïntegreerd in de Strategy praktijk van Accenture. Via deze link meer. Nickelodeon opent flagship retail store in Londen, dit is de eerste in Europa. Meer hierover via devolgende website.
  • Banken. Online bankieren lijkt al jaren de norm, maar ondertussen moet je voor veel diensten nog steeds naar een kantoor of naar de brievenbus, blijkt uit dit artikel. Britse banken onderzoeken misbruik FIFA. Twee grote Britse banken die genoemd worden in de corruptie-aanklacht tegen FIFA-bestuurders, gaan zelf onderzoeken of hun rekeningen misbruikt zijn voor het betalen van smeergeld of andere illegale betalingen. Meer hierover via NOS. De toekomst van de Griekse banken begint penibel te worden, nu zij over het eerste kwartaal van dit jaar forse verliezen hebben gemeld. Tegelijkertijd nemen de Grieken veel spaartegoeden op. Het FD vermeldt hier meer over.
  • Fashion. Na doorstart stopt Etam met zelfstandige winkels Promiss. Etam leed al jaren verlies. De verkopen liepen terug en de dameskledingzaken kampten met stevige concurrentie. Afgelopen jaren werd al twee keer fors gereorganiseerd. Het merk blijft wel bestaan. Mogelijk gaan de zestig Promiss-filialen verder als Miss Etam. Meer hierover in dit artikel. De Japanse kledingwinkelketen Uniqlo, 1.500 filialen wereldwijd, heeft grootse plannen. Voor nog eens 1.000 winkels. En voor mannen. Want als Uniqlo iets goed kan, is het mannen aan het shoppen krijgen. Hoe doet Uniqlo dat? Meer hierover in NRCQ.
  • Supermarkten. Meer dan tweederde van de consumenten zegt ‘ambachtelijk’ in de supermarkt een marketingbegrip te vinden. Consumenten vinden ambachtelijke supermarktproducten een wassen neus. Dat blijkt uit een onderzoek van de Consumentenbond onder 700 respondenten. Adformatie vertelt hier meer over. Grote merken verliezen hun belangrijkste bezit: consumentenvertrouwen. In Ad Age is te lezen hoe grote merken a.h.v. een nieuwe healthy strategie deze consumenten proberen terug te winnen in o.a. supermarkten.
#tech
  • Wearables op kantoor – Jee of nee? Als jij alles over je gezondheid en je stemming bij kunt houden met een wearable, dan kan je baas dat ook. Wat gebeurt er op een kantoor waar de werknemers – vrijwillig – hieraan meewerken? Meer hierover via dit artikel.
  • Waarom opslaan in de cloud straks niets meer kost. Dankzij de concurrentiestrijd van grote bedrijven als Google, Amazon en Microsoft wordt opslagruimte op internet steeds goedkoper. Niet iedereen is blij met deze ‘race to zero’. Meer hierover op NRCQ.
  • Domeinnaam.amsterdam. Binnenkort wordt het mogelijk om domeinnamen eindigend op .amsterdam te registreren. En Amsterdammers hebben voorrang! Te lezen via Emerce.
  • Rockstart. Vorige week hield startup incubator Rockstart zijn Demoday, de dag waarop veelbelovende startende ondernemers uit de Rockstart-stal zich presenteren aan het publiek. Dit keer onder andere een bedrijf dat een soort Tinder voor werkzoekenden biedt. (Waar heb ik dat eerder gehoord?) Hier een verslag.
  • Beacons. Bedrijven hoeven niet te wachten op Beacons, maar kunnen deze ook gebruiken om via mobiele apparaten doelgroepen te targetten. Meer hierover via Ad Age.
  • Twitter & advertenties. Twitter maakt het makkelijker en sneller voor merken om reclames te plaatsen. Meer hierover via Ad Age.
#onsvakinverandering
  • Dance-industrie. Met 170 dance-events per jaar, 2,7 miljoen bezoekers  en Nederlandse DJ’s die de toplijsten domineren, is de dance-industrie belangrijk voor de Nederlandse economie. De Nederlandse dance-industrie is goed voor 1 op de 14 banen in de creatieve industrie en de exportwaarde van dance stijgt de laatste jaren gemiddeld met 50% per jaar. Adformatie vertelt meer over deze industrie.
  • ‘Consumenten delen mening liever offline dan via social sites’. Antwoord op totaal vijf vragen aan managing director Richard Timman van ‘collaborative marketingbureau’ Trnd via Adformatie.
  • De 10 innovatiefste marktonderzoekbureaus van 2015. Een lijst van bureaus die door hun klanten en concurrenten als meest vooruitstrevend worden beschouwd, aldus te lezen via Marketing online.
  • ‘Simon Sinek Stinks’. Mooi hoe Wiemer Snijders jaagt op hypes die hoognodig gerelativeerd moeten worden. Dit keer is de beroemde Why/How/What ‘Golden Circle’ van Simon Sinek aan de beurt. Meer via deze website.
  • Kritisch artikel over ‘influencer marketing’. Wat bedoelen we eigenlijk met die term? Wat werkt er nou echt? En wat niet? Meer hierover via het volgende blog.
  • Internet trends en cijfers 2015. Elk jaar komt Mary Meeker met haar enorme overzicht van internet trends en cijfers. Deze week kwam de 2015 editie uit. Vol stijgende lijnen en dooddoeners over tieners die steeds meer voor Snapchat en Instagram gaan. Meer hierover via link.
Advertenties
Editie #14 – maandag 1 juni 2015

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s