Editie #13 – maandag 25 mei 2015

Het is alweer tijd voor de 13e editie. Wat later in de week, maar niet minder flitsend! Enjoy!

#merk-en-markt
  • Gezondheidszorg. Meerdere klinieken in Nederland zijn eigendom van fabrikanten van medische hulpmiddelen. Zo is de fabrikant van onder meer dialysestoelen en kunstnieren B. Braun in het bezit van dialyseklinieken in Woerden, Emmeloord, Amstelveen en Kerkrade. Concurrent Fresenius is eigenaar van een dialysecentrum in Beverwijk. Meer hierover in het NRC. De vakbonden zijn het eens geworden met werkgeversorganisatie GGZ Nederland over een nieuwe cao voor werknemers in de geestelijke gezondheidszorg. Dat meldt FNV Zorg & Welzijn op de website.
  • Online recruitment. Amerikaanse banensite Glassdoor nu ook in Nederland. Het carrièreplatform uit Californië, waarin Google in januari $70 mln investeerde, maakte vorig jaar de oversteek naar Europa. Nederland is na Engeland, Frankrijk en Duitsland het vierde land waar Glassdoor actief wordt. Meer hierover in het FD. Daarnaast is de ‘young professional’ moeilijk te vangen. Het FD legt tevens uit waarom.
  • Energie. China is in de ban van ‘vergroening’. Apple, Mars en Foxconn spelen hierop in a.h.v. groene projecten en proberen op deze manier Chinese markt te winnen, aldus NRCQ. Overheid subsidieert het gebruik van fossiele energie, en nieuwe berekeningen van het IMF laten zien hoe omvangrijk die subsidies zijn. Meer hierover op de volgende website.
  • Auto’s. Audi maakt benzine zonder fossiele brandstoffen. De Duitsers staan nog aan het begin van de ontwikkeling van de synthetische benzine, maar het is de bedoeling dat ze straks genoeg hebben aan water, waterstof, CO2 en zonlicht om een auto te laten rijden. Meer hierover op Numrush. Opel komt met speciale festival-editie van Opel Adam. Modewebsite Fashionchick.nl ontwierp de illustraties op deze speciale editie. Meer hierover op Adformatie.
  • Retail. In NRCQ is te lezen dat kleine ondernemers vooral aan hun ‘gastblijheid’ zouden moeten werken, om niet zoals vele andere retailers over de kop te gaan. Hema ging afgelopen jaar onverminderd gebukt onder de economische malaise in Nederland. De omzet van het winkelconcern daalde met 1,3 procent tot 1,08 miljard euro. Het nettoverlies liep stevig op, van 16 miljoen naar zelfs 189 miljoen euro. Meer hierover via Adformatie. Ikea komt nu ook met Zweedse vegaballetjes. Hiermee willen ze inspelen op de huidige interesse van mensen voor ‘alles wat met voeding te maken heeft’. Men zet zich op deze manier in op gezondheid, duurzaamheid en willen hiermee ‘groen’ overkomen. Meer hierover in dit artikel. Adformatie toont tevens een top-10 van sterkste retailmerken in Nederland. Onderzoekers stellen dat Bol.com op alle fronten het sterkste retailmerk van Nederland is.
  • Banken. ASN Bank zet zich samen met de Bijenstichting in voor biodiversiteit. Met de nieuwe campagne wil ASN Bank mensen bewust maken van het belang van de bij voor biodiversiteit. Adformatie vermeldt hier meer over.
  • Fashion. Louis Vuitton meest waardevolle modemerk. Het modehuis staat als enige modemerk in de top 20 van Forbes’ gerangschikte waardelijst. Meer hierover in Vogue.
  • Supermarkten. Franse supermarkten mogen voedsel dat over de datum is niet meer vernietigen. Het Franse parlement heeft gisteren een wet aangenomen die het supermarkten verplicht een bestemming te zoeken voor het overtollige eten. Het NOS vermeldt hier meer over. Philips heeft een uniek systeem ontwikkeld dat ervoor moet zorgen dat je nooit meer eindeloos door de supermarkt hoeft te dwalen. Het bedrijf komt namelijk met LED-verlichting die ervoor zorgt dat je navigatie kunt gebruiken tijdens het vullen van je boodschappenkarretje. Meer hierover in dit artikel en filmpje. Lidl neemt als eerste supermarkt een stap in 100% elektrisch transport. De supermarktketen startte 22 mei een pilot in Amsterdam. Meer hierover op de volgende website. ‘Even een aardbei maken’ over moestuinieren. En de vraag wat er geworden is van alle Albert Heijn plantjes. De volgende website vermeldt hier meer over.
#tech
  • Microsoft introduceert muziek-app die verdacht veel lijkt op Spotify. De techgigant onthulde een geheel nieuwe layout voor de muziek-applicatie in Windows 10, maar het screenshot dat werd gepost op Microsoft’s support-pagina doet veel mensen tot nu toe denken aan Spotify.  
  • Het Nederlandse iCasting.com wil de Uber van de castingmarkt worden.Adformatie vermeldt dat als het aan iCasting ligt dat, na de taxi- en hotelbranche, nu ook de castingmarkt met disruptie te maken krijgt.  
  • Wat is de extensiekracht van technologische merken? Om die vraag te beantwoorden heeft het Antwerpse marketingbureau Brandhome 526 marketing- en tech-professionals gevraagd wat ze vinden van enkele mogelijke merkextensies van 11 bekende techbedrijven. Marketing online vertelt hier meer over.  
  • YouTube voegt Click-to-Shop Button toe aan TrueView Ads. Ad Age geeft een toelichting van dit succes.
#onsvakinverandering
  • What is strategy? Het woord ‘strategie’ staat ongetwijfeld erg hoog in de top 100 aller tijden van meest misbruikte woorden. Gelukkig is het eigenlijk heel simpel: een strategie geeft antwoord op de vraag ‘waar wil je heen en welke keuzes maak je om daar te komen?’ En daarbij hou je rekening met je eigen (on)mogelijkheden, met je concurrenten, en met het feit dat de wereld onderweg gaat veranderen. “Good strategy is a series of decisions that evolves as quickly as the territory it’s designed to navigate.” Medium vermeldt hier meer over.
  • Michael Johnson: ‘Design en strategie groeien naar elkaar toe’. Meer betreffende branding specialist Michael Johnson op What Design Can Do 2015 over betekenisvol ontwerpen? Te lezen op de website van Adformatie.
  • Innoveren moet! Innoveren staat op de agenda van alle bedrijven, maar gebeurt het ook? En gebeurt het dan goed? Adformatie geeft hier antwoord op.
  • Drie RLVNT outtakes van het Cross Media Congres 2015. Op de volgendewebsite worden deze outtakes verder toegelicht.
  • Influencers verenigen zich in online marktplaats TIM. The Influencers Movement hoopt met een Kickstarter-campagne de dichtgetimmerde markt van influencers marketing toegankelijk te maken voor iedereen, aldus Adformatie.
  • Europese online reclamemarkt doorbreekt grens 30 miljard. Het AdEx Benchmark onderzoek van IAB Europe laat zien dat de uitgaven aan online advertising met 11,6% zijn gestegen tot een marktwaarde van €30.7 miljard in 2014. De online advertising markt behaalde daarmee voor het vijfde opeenvolgende jaar. Meer hierover in het volgende artikel.
  • Een aantal tips van web stars voor succesvolle partnerships. Meer over deze tips voor marketeers in Ad Age.
  • ‘The organisation is broken’. Clay Parker Jones van Undercurrent over het einde van de grote, hiërarchisch bestuurde organisatie.
  • “To break the rules, you have to know the rules”. Heidi Hackemer, voorheen strateeg bij BBH, nu freelancer, maakte deze presentatie over haar carrièrepad tot nu toe. Over hoe belangrijk het is om echte expertise op te bouwen, zeker nu, want de reclamewereld zit midden in een expertise crisis. Expertise, écht iets begrijpen, écht weten hoe het werkt, en hoe je erachter komt als je het niet weet, is superwaardevol. En maakt je vrij om je eigen pad te kiezen. Meer hierover op de volgende website.
Advertenties
Editie #13 – maandag 25 mei 2015

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s