Editie #12 – maandag 18 mei 2015

Wat later dan normaal. Maar niet minder gevuld & boeiend als altijd. Je eigen weekflits. Enjoy.

#merk-en-markt
  • Gezondheidszorg. Op donderdag 11 juni worden tijdens het Nationaal Congres Gastvrijheidszorg 2015 in het Beatrix Theater in Utrecht voor de tiende keer de winnaars van de Gastvrijheidszorg Awards bekendgemaakt. Het is opvallend dat wat eerst uitzonderlijk was, nu de norm is geworden: gastvrije zorg. Meer hierover in dit artikel. Paro de robotzeehond is nog steeds erg in trek in de zorg. De sociale zorgrobot is bedoeld om mensen te kalmeren en om reacties uit te lokken. In het begin werd de robot vooral ingezet bij dementerende ouderen, maar inmiddels ook bij personen met autistisch spectrum stoornissen, voor meervoudig gehandicapten, bij kinderen met pijn­klachten. Meer hierover op Zorgvisie. Daarnaast kiest een groeiend aantal mensen er voor om in samenwerkingsverband de zorg zelf te organiseren. Meer over deze trend en een project op Texel lees je hier.
  • Online recruitment. Het aantal vacatures blijft stijgen, maar de arbeidsmarkt groeit in het eerste kwartaal minder hard dan vorig jaar. Er zijn gecorrigeerd voor seizoensinvloeden zesduizend banen bijgekomen, tegen veertigduizend in het laatste kwartaal van 2014. Meer hierover in het NRC. LinkedIn is voor recruiters en andere professionals in werving en selectie het belangrijkste wervingskanaal. In een onderzoek van de Academie voor Arbeidscommunicatie zegt 80 procent van de ondervraagden dat het online netwerk gericht op werk en carrière voor hun dé manier is om personeel te werven. Daarnaast valt Nederland uit de top-5 van landen in de wereld met de beste beroepsbevolking. In de jaarlijkse Human Capital Index van denktank World Economic Forum stond Nederland vorig jaar op de vierde plaats, dit jaar de achtste. Volgens het rapport is dat met name te wijten aan de relatief slechte positie van oudere werknemers op de arbeidsmarkt. Meer hierover in dit artikel.
  • Auto’sSeat hanteert op Twitter een bijzondere strategie, namelijk tweeten naar mogelijke klanten. De webcaremedewerker ^RS stuurde iedereen die over Spotify tweette een ongevraagd aanbod. Deze actie zorgde voor veel hilariteit en veel grappenmakers haakten in op de hashtag #ikdoeeenseatje. Adformatie schrijft hier meer over. Google’s zelfrijdende auto wint London Design Museum Award. Meer hierover inThe Drum. Volvo en Avicii zijn van plan om samen te werken tijdens de nieuwe merkcampagne ‘A New Beginning’. Volgens Marketing online en een TvM-panel zou er bijna niets mis kunnen gaan.
  • RetailDetailhandel in de VS laat zwakke verkoopcijfers zien. Groei is uitgebleven doordat consumenten grote aankopen voor zich uitschuiven. Meer hierover in het FD. De detailhandelsverkopen in Nederland zijn in het eerste kwartaal in volume met 2,0% gestegen ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Het was het vierde kwartaal op rij waarin de verkopen van de detailhandel groeiden. In dit artikel meer informatie. Komst van boetiek warenhuis in Amsterdam is bedreiging voor Kalverstraat. Vorig jaar nam de Amerikaanse kledingketen Forever 21 daar zijn intrek, binnenkort volgt boekhandel Scheltema en in de tweede helft van volgend jaar wil Haussmann zijn super-de-luxe winkel openen met 7000 vierkante meter. Ook het Britse warenhuis Marks & Spencer is binnenkort te vinden op deze plek in de stad. Meer hierover in het FD. Gebrek aan innovatie schijnt de grootste bedreiging te zijn voor de retailsector. Dat blijkt uit onderzoek van Snakeware, bureau voor digitale media, uitgevoerd in samenwerking met Adformatie.  Macy’s wordt beschouwd als één van de meest innovatieve retailers wat betreft digitale, sociale en mobiele technologie. Op dit moment wordt technologie gebruikt om het contact met consumenten aan te gaan op lokaal en nationaal niveau. Meer hierover in Ad Age.
  • Banken. De Nieuwe Ondernemersbank (DNOB) van ondernemersvoorman Hans Biesheuvel gaat 1 september open, met 36 kantoren verspreid over het land. Biesheuvel wil op een makkelijke en toegankelijke manier kredieten verstrekken aan het midden- en kleinbedrijf. Meer hierover in het NRC. ASN bank vernieuwt platform Voor de Wereld van Morgen. De website heet voordewereldvanmorgen.nl en de community op dit platform moet elkaar helpen om duurzame ideeën te realiseren. Meer hierover op Marketing online.
  • FashionAlibaba is in de Verenigde Staten aangeklaagd. Het bedrijf van Jack Ma heeft het voor producenten van namaakproducten mogelijk gemaakt om hun producten over de hele wereld te verkopen. Dat beweert Kering SA, een groep van luxe merken waaronder Gucci en Yves Saint Laurent. Meer hierover in dit artikel.
  • Supermarkten. De Belgische zakenkrant De Tijd meldde op basis van anonieme bronnen dat supermarktconcerns Ahold en Delhaize in gesprek zijn over een fusie. Meer over deze geruchten in het NRC.
#tech
  • Deze technologische trends gaan marketing en retail veranderenEen selectie van de belangrijkste technologische ontwikkelingen tijdens SXSW Update 2015. Adformatie komt met de volgende trends.
  • DDMA presenteert ‘cookie compliance kit’. De Authoriteit Consument en Markt (ACM) is onlangs begonnen met het uitdelen van waarschuwingen aan websites over hun cookiepolicy. Die sites informeren gebruikers niet, maar plaatsen toch cookies. Meer hierover indit artikel.
  • Adobe Summit 2015. Het thema is dit jaar: ‘reinvention is a journey. Continue yours at the Adobe Summit’. De digital marketing conferentie van Adobe biedt 120 sessies in 10 tracks, 40 internationale topsprekers en business cases van 20 succesvolle ondernemingen die wereldwijd vooroplopen op het gebied van digital marketing. Hiermee legt Adobe dit jaar de lat weer hoger, aldus Adformatie.
#onsvakinverandering
  • Lesbiennes en reclame. Bedrijven achter bekende merken als Audi en Jägermeister geven steeds meer van hun reclamebudget uit aan campagnes die lesbiennes moeten lokken. Die zijn loyaal en geven veel geld uit. NRCQ gaat hier dieper op in.
  • Storytelling is een vak. Hersenonderzoek laat zien dat emotioneel meeslepende verhalen ons fysiek transformeren: ze stimuleren de neurotransmitters in onze hersenen die nodig zijn om nieuwe netwerkverbindingen aan te leggen. Meer hierover in het FD.
  • Drie gouden tips voor het creëren van een krachtig merkverhaal. De agile werkwijze is ontwikkeld in de it-wereld met als doel om grote ingewikkelde projecten op te delen in kleine. concrete stappen (sprints).
  • Greenwashing. Hoe bezwaarlijk is greenwashing als het aankomt op maatschappelijk verantwoordelijk of een purposeful merkstrategie? Heiligt het doel de middelen? Meer hierover in Adformatie.
  • Healthcare Marketing Impact Awards. Advertising Age en sibling Modern Healthcare nemen weer inzendingen in behandeling voor editie twee van de Healthcare Marketing Impact Awards. Door de snel veranderende omgeving zou duidelijke en impactvolle communicatie belangrijker zijn dan ooit tevoren, aldus Ad Age.
  • Samenwerken met startups. The Drum komt met een aantal reden waarom merken en agencies hiervan zouden kunnen profiteren.
  • 2 big-datadoelstellingen voor de moderne marketeer. Marketing online gaat hier verder op in en komt met verbeterpunten.
  • Game changers in market research. In Marketing online is te lezen over de opmerkelijke veranderlijkheid van marktonderzoek.
Advertenties
Editie #12 – maandag 18 mei 2015

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s