Editie #11 – maandag 11 mei 2015

Ja.. Ja.. de 11e editie, hij is er weer! Afgelopen week, samengevat in een flits van een nieuwsbrief. Have fun!

#merk-en-markt
  • Gezondheidszorg. Heel Europa wordt dikker, behalve Nederland. Tussen peildatum 2010 en 2030 daalt het aandeel mannen met overgewicht van 54 naar 49 procent, bij vrouwen daalt het van 44 naar 43 procent. Het aantal Europeanen met overgewicht zal blijven groeien als overheden geen actie ondernemen. Meer hierover in het NRC. Philips-topman Frans van Houten houdt volop geloof in de zorgdivisie, die een belangrijke pijler vormt voor de toekomst van het technologieconcern. Hij is heel positief over de marges die er in de toekomst behaald kunnen worden met Healthtech. Die zijn bovengemiddeld. In deze markt en bij vergelijkbare bedrijven liggen die tussen de 15 en 20 procent. In MarketingTribune is hierover meer te lezen.
  • Online recruitment. Milkround en News UK: een nieuwe manier van recruitment. Bedrijven zouden nu in de mogelijkheid zijn om diverse News UK titels te mogen gebruiken voor hun recruitment campagnes. Meer hierover in dit artikel. Het schijnt moeilijker dan ooit te zijn om top talent te behouden en te recruiten. Meer bedrijven schijnen talent te lokken a.h.v. sabbaticals, aldus Ad Age. Daarnaast o.a. een aantal lessen van Apple, Disney en de CIA om digitaal top talent aan te trekken. Meer hierover in The Drum. Tevens is de Europese werkgelegenheid verbeterd, te lezen in het FD. Een makkelijke manier om je talent pool uit te breiden? Inc. komt met een onbenutte markt, the stay-at-home moms.
  • Energie. Actie duurzame energie AH Almkerk. De Albert Heijn in Almkerk en DEcAB voeren samen actie: klanten kunnen diverse duurzame prijzen winnen bij besteding van € 15 aan boodschappen, zoals zonnepanelen, LED-pakketten of Energie Bespaar Advies. Meer hierover via deze link. IEA roept op investeringen in duurzame energie te verdrievoudigen om klimaatdoelstellingen te halen, aldus hetInternationaal Energieagentschap (IEA). Europa’s eerste groene, door zon aangedreven supermacht? Antwoord hierop in de Volkskrant.
  • Auto’sZelf rijdende auto’s leren handgebaren van fietsers te herkennen en te begrijpen. Alhoewel zelf rijdende auto’s nog in de kinderschoenen staan, komt er steeds meer progressie in deze technologie. The Drum vertelt hier meer over in het volgende artikel. Autoproducent Toyota verwacht zijn recordwinst van afgelopen boekjaar dit jaar te overtreffen. Toyota baseert zich daarvoor op aantrekkende afzet in de Verenigde Staten en China. Meer hierover in het NRC. Connexion wil Uber achterna. Vervoersmaatschappij Connexion gaat nog dit jaar met eigen straattaxi’s rondrijden in Amsterdam. Het worden geen reguliere taxi’s “waarbij je als taxi bij een paal gaat staan wachten totdat er iemand komt”, te lezen in dit artikel.
  • Retail Nieuwe koffiegigant Jacobs Douwe Egberts is een feit. De mondiale merken Jacobs, Tassimo, Moccona, Senseo, L’Or en lokale topmerken als Douwe Egberts, Kenco, Pilao & Gevalia gaan samen. Het bedrijf moet de ‘grootste pure player in koffie ter wereld’ worden met een omzet van rond de vijf miljard euro. Meer hierover in MarketingTribune. Het klantenbestand is het ‘goud van de retailer’. Door je klantenbestand te valideren, optimaliseren, verrijken en te analyseren leer je wie je klanten zijn. Zo weet je aan wie je verdient en welke consument je business wise beter kunt doorsturen naar je concurrent. Veel (online) retailers pakken nog lang niet alle kansen, aldus Adformatie. Er wordt geschat dat de LGBT consumentenmarkt een waarde heeft van meer dan triljoen dollar wereldwijd en wordt ook wel de ‘pink pound’ en ‘Dorothy dollar’ genoemd. Tiffany & Co speelde hierop in en lanceerde voor het eerst in haar 178 jarige bestaan een commercial met een gay stel in de hoofdrol, wat volgens The Drum met groot succes werd ontvangen. Google verkondigt daarnaast dat miljoenen internetgebruikers slachtoffer zijn geworden van ‘ad injections’, waaronder grote retailers. Meer hierover in Ad Age. Blokker heeft de afgelopen maanden een nieuwe winkelformule gelanceerd die volgens de retailer beter aansluit op de wensen van de hedendaagse consument. MarketingTribute vertelt meer over deze nieuwe formule. Daarnaast wil V&D restaurantmerk La Place ook gaan inzetten om meer te verkopen in de rest van het warenhuis. Zo moeten er borden en pannen komen met La Place op de verpakking, ook komen er lichaamsverzorgende producten van het merk. Meer over deze nieuwe strategie, in het NRC. V&D hoopt over twee jaar weer winstgevend te zijn. De noodlijdende warenhuisketen wil dat onder meer realiseren via een loonoffer en een structurele huurverlaging. V&D zal een flinke reorganisatie op touw zetten als het loonoffer van 5,8% niet wordt doorgevoerd. Meer over dit onderwerp in dit artikel.
  • BankenGroot deel Russische banken dreigt om te vallen. Het spookbeeld van een nieuwe bankencrisis waart door Rusland. Door de economische crisis en de inspanningen van de centrale bank om het kaf van het koren te scheiden en de sector te zuiveren dreigt een aanzienlijk deel van de meer dan achthonderd Russische banken het veld te moeten ruimen. De rol van de overheid bij het overeind houden van de rest wordt steeds groter, aldus het FD. Nu ook in Duitsland: de sharia-bank. Zolang je maar de ethiek van de Duitse bank deelt, ben je van harte welkom als klant. De Kuveyt Türk Bank zou nog wel eens een succes kunnen worden, aangezien de bank een spaarrente aanbiedt die dubbel zo hoog is als het Duitse gemiddelde. Meer hierover in dit artikel.
  • FashionMiss Etam en Promiss onder één dak met Superstar en Steps? Meer over deze plannen te lezen in het FD. Webwinkel Net-A-Porter lanceert op 13 februari een nieuw social media platform, The NET SET. De webwinkel lanceert een app die werkt als een soort tinder voor modeliefhebbers. Meer hierover in de Vogue. Glamour lanceert nieuwe webshop. Het Nederlandse modetijdschrift biedt hiermee jonge en startende ontwerpers de mogelijkheid bekendheid te genereren. Meer te lezen via deze link. Shoppen bij MyTheresa via Instagram. De toolLikeToKnow.It maakt het vanaf heden mogelijk om via Instagram bepaalde producten te achterhalen.
  • SupermarktenOmzetstijging supermarkten vlakt af. Supermarkten in Nederland hebben vorige maand een omzet gedraaid van 3,23 miljard euro, een half procent meer dan in april 2014. Dat blijkt uit cijfers die onderzoeksbureau GfK vrijdag heeft gepubliceerd. Meer hierover in deTelegraaf. Supermarkten blijven stunten met vlees. Het aantal kiloknallers in supermarkten is het afgelopen kwartaal verder toegenomen. Volgens dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier steeg het aantal kiloknallers met 18 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. “Dat is een record”, zegt de organisatie. Meer hierover viaNOS. Twaalf supermarkten in de regio Rotterdam doen mee aan een experiment om het verspillen van groente en fruit tegen te gaan. Producten die na een paar dagen in de schappen er minder mooi uit zien, maar nog wel prima te gebruiken zijn, worden verwerkt tot sauzen en soepen. Meer hierover te lezen in dit artikel.
#tech
  • Apple wil nu ook onze genen gaan ontleden. Apple vraagt ons meestal te kopen: telefoons, laptops, iPads, horloges. Nu naderen we het moment dat Apple vraagt om even in het bekertje te spugen. Meer hierover in NRC.
  • App gelanceerd voor noodsituaties. Een noodsituatie kan tegenwoordig ook gemeld worden via een speciale app op de smartphone. Naast het bellen van 112 kan er een melding worden geappt via het gratis SOS ALARM. In het volgende artikel is hier meer over te lezen.
  • Conferentie Google I/O. Alvast 9 onthullingen die verwacht worden tijdens de conferentie op 28 en 29 mei.
  • Vergeet-me-verzoek kans bij Google. Google heeft het afgelopen jaar 15.000 verzoeken gekregen van Nederlanders die zoekresultaten verwijderd wilden hebben. 57 procent van de verzoeken werd afgewezen. Meer over wanneer een verzoek kans maakt en wanneer niet, in een artikel van NOS.
  • Eerste stad met volledige Beacon-dekking. In Sneek gebruiken winkels en organisaties door heel de stad het open beacon-platform Lightcurb. Meer hierover via Adformatie. 
  • Heineken navigeert bezoekers met flesjes. De bierflesjes zouden zijn uitgerust met een GPS-systeem in het bierdopje, waarover in dit artikelmeer te lezen is.
  • Nieuwe Google Adwords features. Google richt zich met Adwords innovaties volledig op mobiel. Google kondigt een reeks nieuwe Adwords features aan. Zonder uitzondering zijn die gericht op de mobiele gebruiker.
  • Onderzoek: minder jongeren gebruiken WhatsApp. Minder Nederlandse jongeren onder de twintig zijn WhatsApp gaan gebruiken. Dat blijkt uit onderzoek van TelecomPaper. Stond WhatsApp een halfjaar geleden nog op 95 procent van de tienertelefoons, eind maart was dat 88 procent. Meer hierover in dit artikel.
  • Hoe licht de consument stuurt. In theorie werkt het: met subtiel licht de consument sturen. Als dit ook in de praktijk werkt, zou dit ook op andere manieren ingezet kunnen worden. Philips testte dit in de gemeente Veghel, te lezen in dit artikel.
  • Digital Transformers. Digital Transformers wil de digitale ontwikkeling bij bedrijven stimuleren door digitaal talent in de schijnwerpers te zetten. Meer hierover in Adformatie.
#onsvakinverandering
  • Havas Loft Program. Een wereldwijde uitwisseling van talent, waar men de kans krijgt om elke maand in een nieuwe stad te werken en ervaring op te doen. Meer over dit programma in Ad Age.
  • CRM. Bedrijven gebruiken steeds meer digitale kanalen voor hun marketing- en sales campagnes. Zij zetten daarbij vooral in op social media en mobile, maar hebben problemen om de leads en gegevens over klanten en prospects te verwerken die ze met die campagnes binnen krijgen. De omni-channel omgeving waarin ze opereren verlaagt dan ook het rendement van hun campagnes. Dat blijkt uit het Trendonderzoek CRM & Lead Management 2015 uitgevoerd onder sales en marketingmanagers in opdracht van MMIT, te lezen inMarketingTribune.
  • Build Loyalty with ‘Surprise-and-Delight’ Efforts. Twee marketeers bouwen aan emotionele verbintenissen door het onverwachte te bezorgen. Ad Age vertelt hier meer over.
  • Tattoos en de reclamewereld. Een overzicht van de beste tatoeages uit de reclamewereld, aldus Ad Age. De website komt daarnaast met deTattoo Generator om ook jouw op maat gemaakte tatoeage te ontwerpen. Dat slechts in een paar klikken.
  • Waar gaat het met merkstrategie naar toe? Van ‘ego depletion’ naar een sociaal proces met verbinding, betekenis en geluk. Meer hierover in Adformatie.
  • Data. Bedrijven zijn genoodzaakt zich voor te bereiden op de laatste EU wetsvoorstellen betreffende data. Deze voorstellen zouden een doorn in het oog kunnen zijn voor de digitale marketingindustrie. Wanneer het voorstel doorgevoerd wordt zou dit big data strategieën en andere marketingactiviteiten in de weg kunnen staan, aldus The Drum.
  • Nog meer data. Waarom creatives data zouden moeten benaderen als Sherlock Holmes. Data gaat een steeds grotere rol spelen in creativiteit en bureaus. We zouden het volgende kunnen leren van Sherlock Holmes, te lezen in The Drum.
Advertenties
Editie #11 – maandag 11 mei 2015

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s