Editie #10 – maandag 4 mei 2015

Good morning, this is your wake up call! Alweer de tiende editie: vers van de pers, heet uit de toaster. Flitsend als nooit tevoren.

#merk-en-markt
  • Gezondheidszorg. Artsen schijnen steeds vaker apps voor te schrijven dan medicijnen. Volgens MobiHealthNews zou er 33% van de ondervraagde artsen apps hebben aanbevolen aan patiënten, waarvan 40% aangaf dat communicatie a.h.v. digitale technologie zorgt voor betere patiëntenresultaten. Meer hierover is te lezen in dit artikel. Het Transparantieregister Zorg schijnt lang niet alle betalingen vanuit de geneesmiddelenindustrie aan ziekenhuizen en artsen te vermelden. Dat was de belangrijkste conclusie van radioprogramma Argos.
  • Online recruitment. Solliciteren: zo kan het ook. Sander Oord (29) had moeite met het vinden van werk. Daarom bedacht hij een plan om zichzelf op de kaart te zetten: een social-media-offensief, een website en tegoedbonnen. Meer hierover in het NRC. Alibaba is op zoek naar werknemer met ‘porn star’ karakteristieken, zoals Sora Aoi. Het bedrijf probeert op deze manier code monkeys wakker te schudden en talent te recruiten, aldus The Drum.
  • Energie. Tesla wil na de auto ook de energiemarkt vernieuwen. Autofabrikant Tesla toont een batterij voor gebruik in huizen en fabrieken voor duurzame energievoorziening. Meer over deze thuisbatterij is te lezen in NRC. Tesla oprichter Elon Musk onthulde de Powerwall op 30 april, te zien in dit filmpje.
  • Auto’sVolkswagen komt met een innovatieve manier om ouders gas terug te laten nemen a.h.v. kindertekeningen. Meer over dit experiment is te lezen via deze link. ‘De auto gaat eruit in grote steden’. De vijf grote steden van het land zuchten onder de luchtvervuiling van de vele auto’s. Daar willen ze iets aan doen. Hier een overzicht met een aantal verkeersmaatregelen die al zijn genomen of nog worden overwogen. Carpool-apps willen de Europese Airbnb voor auto’s worden. SnappCar wordt momenteel gewaardeerd op 9,3 miljoen euro, wil uitbreiden in Europa en heeft al een aantal belangrijke stappen weten te zetten, waaronder de overname van hun Deense concurrent. Afgelopen week speelde Auto Shanghai 2015 zich af. Bij dezen een wrap-up voor marketeers van het auto-event wat zich afspeelde in werelds grootste automarkt.
  • RetailWinkelketen Action groeide ten opzichte van vorige jaar explosief, met een omzetstijging van maar liefst 30%. Ondanks de veel gehoorde reactie ‘Zo goedkoop, dat zal wel niet oké zijn’ zou Action nog zo veel meer kunnen groeien, aldus CEO Ronald van der Mark in het volgende artikel. Tweederde van de top 100 webwinkels schijnt last te hebben van een beveiligingslek. Het ernstige XSS-lek, dat bij 38 procent werd aangetroffen, is een lek waarmee kwaadwillenden gegevens van consumenten kunnen bemachtigen zoals mailadressen, bestelinformatie of wachtwoorden. Meer hierover op Marketing Online.
  • Meaning. Onderzoek toont aan dat 74% van de merken zou kunnen verdwijnen zonder dat iemand het erg vindt. Slechts 28% van de merken blijkt “meaningful” te zijn: zij dragen bij aan onze kwaliteit van leven en welzijn. Opmerkelijk is het top 10 lijstje van merken met drogist Kruitvat op nummer 1 en Douwe Egberts Master Blenders op de 9e plaats. Retail blijkt de best presterende categorie volgens de Meaningful Brand Index.
  • BankenDe Nederlandse banken zijn erin geslaagd de schade door cybercriminaliteit praktisch tot nul te reduceren. De ‘typisch Nederlandse’ aanpak is zo succesvol dat financiële instellingen in het buitenland steeds vaker besluiten de methode te kopiëren. Meer hierover in het Financieel Dagblad. Deutsche Bank bezuinigt miljarden, waardoor er duizenden banen op het spel komen te staan. De bank wil de komende jaren meer diensten online aanbieden. Er zal meer worden geïnvesteerd in digitale technologieën. In het NRC is hierover meer te lezen.
  • FashionInstagram heeft flinke impact gehad op de modewereld #loveit #instafashion #style. Negen manieren waarop Instagram de mode heeft veranderd. Steeds meer grote namen in fashion raken op leeftijd. Het is een raadsel wie ontwerpers Karl Lagerfeld (81), Roberto Cavalli (74) en Bernard Arnault (65) zouden kunnen opvolgen.
  • SupermarktenVeel eten uit de supermarkt blijft te zout. Dit meldt de Consumentenbond in een gisteren gepubliceerd onderzoek. Van de negentig producten die de organisatie eerder al eens testte, zijn er veertig nog even zout. Sommige zijn zelfs zouter geworden. Meer hierover is te lezen in dit artikel. Consumenten haalden in 2014 meer fairtrade producten in huis. Dit zijn bijna 500.000 huishoudens meer dan een jaar eerder. Sinds 2011 is het aantal huishoudens dat fairtrade producten koopt met 13 procent gegroeid. Meer over dit onderzoek is hier te lezen.
#tech
  • De 5 killer fouten die ervoor zorgen dat mobiele apps falen. 21% van de mensen die een app downloaden zouden hier slechts 1 keer naar kijken en daarna nooit meer gebruiken. Zonde! Hierbij een lijstjemet valkuilen die keer op keer lijken terug te komen en men beter kan voorkomen.
  • Microsoft raadt je leeftijd. Ziet je er ouder of juist jaren jonger uit? Microsoft geeft het antwoord op zijn nieuwe How-Old.net website. Meer over deze nieuwe tool, a.h.v. gezichtsherkenning, is tevens hier te lezen.
  • Snickers’ (hungry) versie van Siri. Voortbordurend op de ‘You’re Not You When You’re Hungry’ campagne komt AMV BBDO met een tool a.h.v. stemherkenning, iVoice, dat antwoord geeft op wat je maar vraagt op een sarcastische manier. Meer hierover op de volgende website.
  • MetrixLab komt met een nieuwe, snelle en responsieve verpakkingstest. De gestandaardiseerde opzet maakt het mogelijk om op een snelle en betaalbare manier een holistisch inzicht te krijgen in de zichtbaarheid, communicatiekracht en aantrekkelijkheid van verpakkingen. Meer hierover in dit artikel.
#onsvakinverandering
  • When content eats strategy. The Drum geeft aan wanneer dit het geval is en waar bedrijven rekening mee zouden moeten houden.
  • Coca-Cola zet de eerste stap naar ‘one brand’ strategy. De 4 Coke merken Diet, Zero, Life en originele smaak zijn samen te zien in de nieuwe What Are You Waiting For UK TV campagne van Ogilvy Amsterdam. Meer hierover te lezen in dit artikel.
  • Bill Gates’ 15 voorspellingen uit 1999. In het boek ‘Business @ the Speed of Thought’ deed Gates een aantal voorspellingen. In dit artikel is te lezen hoe dichtbij hij zat.
  • Wat we kunnen leren van de kleedjesmarkt. Een lijstje van tips om echt álles te verkopen tegen volle pond.
  • Hoe de reclamewereld zich kan losmaken van slechte reclames. Hiervoor zijn slechts 3 stappen nodig, aldus Ad Age.
  • Karakteristieken van geweldig storymaking. Zes succesvolle inzichten die ‘the art of storymaking’ illustreren.
Advertenties
Editie #10 – maandag 4 mei 2015

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s