Editie #9 – maandag 27 april 2015

Nederland kleurt voor het eerst oranje op verjaardag van koning Willem-Alexander. Arnd Jan ligt de aankomende 2 weken te braden in Italië, but the Weekflits must go on! Bij deze de negende editie. Enjoy!

#merk-en-markt
  • Gezondheidszorg. De langste griepepidemie sinds 40 jaar duurt nu al twintig weken, aldus onderzoeksinstituut Nivel. Aanvankelijk werd in neus- en keelmonsters van patiënten vooral griepvirus A(H3N2) gevonden, gedurende het seizoen vinden de virologen dit virus minder en steeds meer griepvirus B.
  • Online recruitment. Videosollicitaties, vacatures op twitter, netwerken via Linkedin: werk zoeken doe je tegenwoordig vooral online. De mens komt er nauwelijks nog aan te pas. Maar wanneer is de oude manier, de mens, misschien toch beter?
 De Volkskrant noemt hier een aantal voorbeelden. Jaarlijks onderzoek van Stichting Loonwijzer en vacaturesite Monsterboard heeft uitgewezen dat ruim de helft van de werknemers dit jaar nog een andere baan wil. In de IT- en telecomsector is het aantal werknemers dat ander werk wil het hardst gestegen. Het percentage kwam vorig jaar uit op 56% en kent een stijging van 17% ten van 2013.
  • Energie. Dankzij betere afspraken over de invoer van stroom uit het buitenland gaan we minder betalen voor stroom. Voor huishoudens scheelt dit al gauw een tientje en voor bedrijven tot 5 miljoen euro per jaar, vermeld ACM. Uit onderzoek is gebleken dat de bodem waar windmolens op rusten een 300 keer zo hoge biomassa bevat dan andere stukken bodem, tevens een schone energiebron die stroom en biobrandstof levert. Toshiba en Sumitomo gaan duurzame energie in de Verenigde Staten opslaan. Derde partner is het Britse RES. De operatie zal de Japanse bedrijven miljoenen dollars opleveren, verwacht deNikkei Asian Review. Tenslotte is in het Financieel Dagblad te lezen dat Eneco en Air Liquide de strijdbijl hebben begraven
  • Auto’s. De AutoRAI maakte afgelopen week een comeback met ruim 7 procent meer bezoekers. De autobeurs trok dit jaar 291.717 bezoekers, ondanks dat de beurs een dag korter duurde. Meer hierover in het NRC.
  • RetailDe klant centraal met retailtechnologie? In the loop doorloop je de customer journey van oriëntatie tot keuze tot winkelervaring tot aankoop en daarna, zowel online als offline. Dankzij toename van het aantal smartphones en tal van innovaties betreffende levering en data ontwikkelt retail zich als nooit ter voren. Business Insider geeft 25 voorbeelden van revolutionaire retail en legt uit waarom. Verkopers bouwen aan loyaliteitsplatformen om op een dynamische manier engagement te creëren onder mobiele shoppers en te activeren tot herhalingsaankopen. Mobiel wordt volgens PSFK gezien als de drijfveer van klantenloyaliteit.
  • BankenBoos over de beloning van bestuurders van ABN Amro, Rabo en ING stappen spaarders ook over naar ASN. Bij de ideële bank krijgt de baas een vast salaris van 198 duizend euro vermeldt de Volkskrant.
  • FashionEtam groep failliet verklaard, maar de 200 winkels blijven voorlopig nog open. Bewindvoerders van het bedrijf zijn op zoek naar een partij die het bedrijf wil voortzetten. Er wordt verwacht dat ze nog een week of twee nodig hebben voordat ze hierover duidelijkheid kunnen geven.
  • SupermarktenBij de AH een ‘boodschappenkarretje’ leasen? Rijden in een Hyundai i10 of i20 is binnenkort al mogelijk voor €149 of €199 per maand. De consumentenbond heeft het één en ander op een rijtje gezet over deze private lease, die te bestellen is van 27 april tot 3 mei. Aldi experimenteert met e-commerce in Groot-Brittannië. De supermarktketen bereidt een grote e-commerceproef voor, mocht de proef succesvol zijn, dan zou dit nog meer druk op de schouders van andere retailers kunnen betekenen.
#tech
  • Google geeft mobielvriendelijke sites voorrang. Door nieuwe ranking factoren krijgen mobielvriendelijke sites en geïndexeerde apps voorrang in de zoekmachine.
  • Emojification of brand communication. Emojis hebben de marketingwereld overgenomen en worden door merken veelvuldig gebruikt op social media. Door de taal van de consument te spreken proberen zij het dagelijks leven van consumenten te penetreren.
  • Wat is het juiste CPM-tarief? Een relevantere vraag zou moeten zijn: wat is de juiste CPV? Meer over berekening van het ‘juiste’ tarief is te vinden in dit artikel.
#onsvakinverandering
  • Nederlander doet nog weinig mee met deeleconomie. Onderzoek van Multiscope heeft uitgewezen dat een op de twintig Nederlanders (5%) weleens heeft geboekt via Airbnb, slechts 1% heeft wel eens gebruik gemaakt van Uber.
  • Wat agencies kunnen leren van startups. Gezien de veranderende snelheid van consumenten zouden bedrijven en agencies wendbaarder moeten zijn dan voorheen. Andrew Collins van social media en technology agency Mailman Group adviseert het volgende.
  • Top 5 culture killers in creatieve agencies. The Drum komt met een aantal dooddoeners die men beter kan vermijden bij het creëren en behouden van een inspirerende bedrijfscultuur.
  • De 8 gewoonten van nieuwsgierige mensen. We worden nieuwsgierig geboren, dit kunnen we verleren, maar ook weer aanleren. Een lijstjevan gewoonten van mensen die hun nieuwsgierigheid hebben weten te behouden.
Editie #9 – maandag 27 april 2015

Plaats een reactie