Editie #8 – maandag 20 april 2015

De achtste Weekflits. Zonovergoten en gedoopt in rosé dit keer. Lekker hoor. Rock on!

#merk-en-markt
  • Gezondheidszorg. ‘Lang zullen we leven’: een artikel over de torenhoge verwachtingen over smartphones als middel om ons gezonder te laten leven. Ondertussen blijkt uit onderzoek dat veel health apps je niet gezonder maken, wel onzekerder. Volgens de NZa zijn erveel te veel fusies tussen ziekenhuizen en zorgt dat voor een stijging van de zorgkosten. Bovendien is nog niet aangetoond dat schaalgrootte bijdraagt aan de kwaliteit van de zorg, volgens de NZa.
  • Online recruitment. Tinder, maar dan voor werkzoekenden. Het ligt nogal voor de hand want we hadden al de Switch app en nu komt ook het arbeidsbureau in Vlaanderen met een dergelijke app. Waarom zou het scoren van een baan moeilijker moeten zijn dan het vinden van een date? Emerce schrijft dat het CV zijn beste tijd gehad heeft en noemt 5 trends die daaraan bijdragen. Einde van het CV http://www.emerce.nl/opinie/einde-traditionele-cv-vanuit-vijf-trends Ondertussen hebben sommige werkgevers het ook niet echt makkelijk: Booking.com krijgt per jaar maar liefst 250.000 sollicitaties. Er werken nu 8.500 mensen waarvan de maar liefst de helft in 2014 werd aangenomen. Wat is vandaag de dag de ideale werknemer? Chris Messina (ex-Google) schreef een stuk met de titel ‘The Full Stack Employee’ waarin hij duidelijk maakt waar de lat ligt. Functie-omschrijvingen kunnen de prullenbak in. Het gaat niet om skills maar om attitude. ‘Full stack employees have an insatiable appetite for new ideas, best practices, and ways to be more productive and happy. They’re curious about the world, what makes it work, and how to make their mark on it.’
  • Energie. Essent is wel klaar met de huidige campagne en lanceert dezer dagen de nieuwe campagne die gaat over comfort thuis. Marketing directeur Dorkas Koenen in Adformatie over de grotere nadruk op het merk. Accenture deed onderzoek naar het switchgedrag van consumenten, onder andere in de energiemarkt. Het blijkt dat bedrijven flink te lijden hebben van de kritische consument die steeds makkelijker overstapt. Tenslotte vindt toezichthouder ACM dat energiebedrijven hun klanten te weinig informeren over de prijzen en voorwaarden van zonnepanelen. Hierdoor ziet de consument door de bomen het bos niet.
  • Auto’s. Hyundai’s verkopen in een winkelcentrum. Dealer Rockar doet het in de UK en is er behoorlijk succesvol mee.
  • RetailV&D. Ze proberen het wel, dat moet gezegd worden. Er was aleen nieuwe website waarop klanten konden aangeven wat er mist in de 63 V&D-filialen, maar ook van bovenaf wordt druk nagedacht over de ultieme oplossing, zo bleek vandaag. Door V&D zelf samengevat met het woord ‘retailainment’, komt er vanaf 29 april ‘meer plezier op de winkelvloer’ via een ‘nieuwe winkelbeleving’ met ‘meer fun en inspiratie’ die consumenten ‘verrast en raakt’. In samenwerking met Sanoma. Toe maar.
#tech
  • The Button. Een nieuwe hype op Reddit. Volkomen onbegrijpelijk. Behalve voor de insiders. Een knop met een teller ernaast die aftelt van 60 naar 0 seconden. En telkens als iemand erop drukt begint ‘ie weer bij 60. Dat bedoel ik.
  • Imagination Machine. Een vliegtuig naar je droombestemming sturen alleen door er hard genoeg aan te denken: dat is de ‘Imagination Machine’ van s7 Airlines.
  • SmartphonesBijlage van NRC over de rol van smartphones in ons leven. Over Whatsapp en de sociale druk om mee te appen met alles en iedereen. Over de enorme hoeveelheid data die je telefoon opslaat en wat bedrijven daarmee kunnen. En over het feit dat je smartphone je continu dwingt om heen en weer te springen tussen verschillende rollen: van vader naar collega naar vriend etc.
  • Social. Zo irritant als plaatjes die je deelt via twitter of Facebook worden bijgeknipt of er niet goed uitzien. Dit is de ultieme handleiding voor de beste pics op alle gangbare social platforms.
  • Abbey Road. De legendarische geluidsstudio, gevisualiseerd door Google. Inside Abbey Road.
#onsvakinverandering
  • Big data. Data science, alweer een dik buzz word. Maar als we er als bureau’s echt wat mee willen dan kunnen we niet zonder gedragswetenschap. Bij R/GA hebben ze een data team, en die zien we hier in actie bij het kraken en visualiseren van een dataset van Amazon. Onze eigen Nobelprijswinnaar Robbert Dijkgraaf schreef dit weekend trouwens een supersterke column met de titel ‘Dataïsme’ waarin hij enorm enthousiast is over de mogelijkheden van big data, maar waarin hij ook zegt dat het juist gaat om de ‘big stories’ die we ermee kunnen ontdekken en vertellen. Aanrader.
  • Infinite production. Als ideeën pas echt sterk zijn als ze een eigen leven gaan leiden, wat betekent dat dan voor bureau’s? Als je als bureau permanent betrokken wilt blijven bij je ideeën (en er aan wilt blijven verdienen) dan moet je anders kijken naar productie, zegt David Rolfe, director of integrated production bij BBDO New York.
Advertenties
Editie #8 – maandag 20 april 2015

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s