Editie #6 – dinsdag 7 april 2015

Het is maandag dinsdag, het begin van je week. Afkicken van de paaseitjes kan erg heftig zijn. Gelukkig is hier een portie verse inspiratie tegen de ontwenningsverschijnselen. Speciaal voor jou gezocht en gevonden.

#klanten
  • Monster. Een wedstrijd voor studenten, uitgeschreven door de minister, om voor jongeren en starters de match tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt te verbeteren. Dat is de Challenge School en Toekomst. De studenten konden gebruik maken van allerlei open data. Dewinnende app helpt MBO-studenten een bewustere studiekeuze te maken.
  • Shell. Loyaliteisprogramma’s zijn steeds minder populair. En dat komt omdat ze veel te ‘transactioneel’ zijn en niet goed afgestemd op de behoeften van de consument, volgens Cap Gemini.
  • SNS. Ik kan hier zo’n beetje alle kranten, bladen en tv programma’s van de afgelopen week gaan citeren. Sinds de ophef over de loonsverhoging bij ABN AMRO zitten we in een storm die maar niet gaat liggen. Ik hou het even bij deze quote uit de column van Bas Heijne, uit NRC van afgelopen zaterdag: “Het is de hoogmoed van mannen die zo goed denken te weten hoe het spel wordt gespeeld, dat ze niet in de gaten hebben wanneer de regels van het spel veranderd zijn.”
  • The Economist. Tom Standage, deputy editor en verantwoordelijk voor de succesvolle digitale strategie van the newspaper, gaf een interessant interview over journalistiek in het digitale tijdperk en het business model van The Economist. “We sell the antidote to information overload”.
#tech
  • Apple Watch. Ja, nog een keer. Maar nu wel een heel goed artikel van Wired over de ontstaansgeschiedenis van het horloge en dan vooral van de user interface.
  • Amazon Dash. Een apparaatje in je keukenkastje. Met één knop. Als je daarop drukt wordt een product dat bijna op is automatisch bijbesteld en thuisbezorgd. Hoezo customer decision journey? Hoezo point-of-sale?
  • Tidal. Een nieuwe streaming muziekservice. Een soort Spotify dus? Mja, maar dan in eigendom van Jay Z en andere artiesten én met de mogelijkheid om te streamen in absolute Hifi kwaliteit. Eerste maand gratis.
  • Holacracy. Bedrijven zonder managers. Ze bestaan, met name in de tech-wereld. Het grote voordeel? Meer flexibiliteit en snelheid dan in top-down organisaties. Forbes over het hoe en waarom. En ook dit artikelover Undercurrent, een consultancy op dit vlak, is erg de moeite waard.“We help companies and organizations become more Responsive in an uncertain world.”
#onsvakinverandering
  • TV. Is al erg vaak doodverklaard maar is ondertussen springlevend. De zombie onder de media zou je kunnen zeggen. De briljante Bob Hoffman van Ad Contrarian legt uit wat er aan de hand is.
  • Service Design. Het ontwikkelen van producten en diensten die de merkbelofte waarmaken: bureaus doen steeds vaker projecten op dit terrein en merken dat het vraagt om andere skills, een andere manier van werken. En ook om een andere manier van briefen. “It shifts the game from defining what you want to say to designing what you want people to do.”
  • Data Science. Wat is het en wat kan je ermee? Interessante verkenning met onder andere veelgebruikte begrippen en principes.
  • User Experience (UX). Digiday voorziet een ‘war on talent’ tussen bureaus om de beste UX’ers. En dit is wat strategen van UX’ers kunnen leren volgens Ben Malbon.
  • Dutch Interactive Awards.  De genomineerden zijn bekend. Waaronder Eneco en Shell.
Advertenties
Editie #6 – dinsdag 7 april 2015

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s