Editie #5 – maandag 30 maart 2015

Daar is ‘ie weer. Je wekelijkse kliekje inspiratie, vers uit de digitale magnetron. Liefdevol uitgekozen, voorgeproefd en opgewarmd door ondergetekende. Dit keer in een kek design met een logo erboven. En verzonden via een geavanceerd email-systeem (dank Bas!). En wat het ontwerp betreft: wie wat mooiers kan maken is hierbij van harte uitgenodigd!

#klanten
  • SNS. Veel ophef deze week over de loonsverhogingen bij ING en ABN AMRO. Juridisch was het allemaal in orde, maar het feit dat de banken geen rekening hielden met het publieke draagvlak werd hen behoorlijk kwalijk genomen, van NRC tot Telegraaf.  Volgens De Telegraaf willen klanten terug naar de Rijkspostspaarbank van weleer. Triodos profiteert van alle ophef en meldt de instroom van extra klanten. Vrijdag besluit Dijsselbloem om de beursgang van ABN AMRO tot nader order uit te stellen, mede als gevolg van de onrust. In het FD de reacties van een aantal zakenbankiers (‘WTF?’). En de soap kreeg gisteren een voorlopig einde met het besluit van ABN AMRO om af te zien van de loonsverhoging (‘Wij begrijpen en betreuren de onrust die is ontstaan’).
  • SNS. Ondertussen moeten banken nog maar afwachten of ze er in de toekomst nog wel echt toe doen. Volgens dit artikel in Emerce is de waardeketen rijp voor disruptie en moeten banken vrezen voor een rol als administratieve backend partij.
  • SNS. De Canadese bank Tangerine is volledig digital-first opgezet.Interessant om te zien wat dat betekent voor de inrichting van de marketing afdeling en de rol van het bureau.
  • SNS. De meeste starters op de woningmarkt willen niet maximaal lenen blijkt uit onderzoek.
  • PepsiCo. Het schijnt dat Coca-Cola niet meer zo happy is met happiness en overweegt om het merk te herijken. De vraag die Forbes stelt: wie pakt dit domein als Coca-Cola het loslaat?
  • Schiphol. NRC schrijft over vliegveld Lelystad: ‘Op dit vliegveld begint straks je vakantie’.
  • Schiphol Real Estate. De Zuidas is na 17:00 al snel volledig uitgestorven. Hoezo ‘stadswijk‘?
  • Eneco. Volgens dit artikel in De Volkskrant leidt een grotere keuze uit nutsbedrijven tot minder overstappers. De oorzaak: keuzestress, vooral onder lager opgeleiden.
  • Zilveren Kruis Achmea. Steeds meer patiënten bezoeken zogenaamde ziektebeeldwebsites, dat zijn sites met alle mogelijke informatie rond een bepaalde aandoening. Op Marketingfacts een evaluatie van dit type sites.
#tech
#onsvakinverandering
  • Retail. Elke winkel een flagship store. Over de zonnige toekomst van de fysieke retail.
  • Firestarters. Weer een nieuwe aflevering van dit erg interessante fenomeen, dit keer naar aanleiding van het boek van topstrateeg Paul Feldwick waarin hij de reclamewereld een spiegel voorhoudt.
  • Data-driven marketing. Uit onderzoek blijkt dat marketeers heilig geloven in de waarde van data. Het personaliseren van de customer experience wordt het vaakst genoemd als prioriteit.
  • Mobile first advertising. ‘Mobile first’ was tot nu toe vooral een kreet die aangaf dat je bij het ontwerp van een website moest uitgaan van smartphones en tablets. Maar volgens dit artikel moeten marketeers hun hele digitale marketing aanpak ‘mobile first’ opzetten. Food for thought.
Advertenties
Editie #5 – maandag 30 maart 2015

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s