Editie #4 – maandag 23 maart 2015

Maandagochtend, kwart over acht. De lucht is blauw (net nog wel). De koffie zwart. K3 stopt ermee, hoor ik net. Gelukkig is er ook veel interessants te melden. Vandaar dit nieuwe overzichtje in je mailbox. Een shot inspiratie in je rechter onderarm waar je hopelijk de hele week van stuitert.

#klanten
  • SNS. Ophef over de salarisverhogingen voor de top van ABN AMRO. Juridisch en politiek klopt het allemaal volgens Gerrit Zalm, en daar heeft hij formeel gelijk in, maar hij gaat daarbij volledig voorbij aan hoe dit valt bij het publiek. De Telegraaf werpt zich op als spreekbuis van het protest. En SNS zint op een inhaker.
  • Schiphol. Een slim bagagelabel waarmee je zelf je koffer kunt volgen. Een Nederlandse innovatie, onder andere gefinancierd door KLM, Schiphol en de TU Delft.  
  • Zilveren Kruis Achmea. Meer dan de helft van de huisartsen heeft inmiddels een manifest ondertekend tegen de macht van de zorgverzekeraars. ‘Het roer moet om’ heet het. NRC legt uit: artsen willen baas zijn in eigen behandelkamer
  • Retail. Hoe big data winkelketens helpt om omzet te verhogen en kosten te verlagen: slimmere promoties, slimmere inkoop, beter advies aan klanten. Met voorbeelden uit de fashion retail.
  • Eneco. Content marketing in de energiesector. British Gas lag een paar jaar geleden zwaar onder vuur en probeert onder andere via een blog het vertrouwen te herstellen. In Nederland betalen de meest vervuilende industrieën het laagste tarief energiebelasting.
#tech
  • SxSW. Dit jaarlijkse festival rond muziek, film en ‘interactive’ wordt steeds groter en steeds onoverzichtelijker. Als populariteit belangrijker wordt dan kwaliteit dan ligt de hype op de loer volgens The Guardian, die uit het enorme aanbod zeven trends distilleerde. Volgens Digiday was SxSW vroeger een vrijblijvend tech-nerd-feestje terwijl het nu echt ergens over gaat, zoals de vraag hoe technologie en communicatie problemen in de wereld kunnen oplossen en de vraag hoe data science en technologie kunnen leiden tot innovatie, creativiteit en business groei. Hét grote verhaal van SxSW was Meerkat, een app waarmee iedereen zelf live beelden kan streamen via twitter. De populariteit groeide zo snel dat twitter er de stekker uittrok, ook omdat ze net zelf Meerkat-concurrent Periscope hadden gekocht. Een en ander leverde Meerkat natuurlijk enorm veel extra publiciteit op.
  • M€$$€ng€r. Facebook lanceert de mogelijkheid om je vrienden geld te sturen via Facebook Messenger. Volgens The Economist een nieuwe stap in de beweging naar het einde van cash.
  • Tekst. Waarom chatten met chatbots prettiger en intuïtiever kan zijn dan het gebruik van een app. (thx Hans)
#onsvakinverandering
  • User Experience. Google Firestarters event in Austin over de spanning tussen UX en Experience Design aan de ene kant en (merk)strategie aan de andere kant.  Volgens de sprekers denkt UX vanuit de mens (producten, diensten en platforms), terwijl ‘planning’ juist vanuit het merk denkt (brand stories, brand content en advertising). Twee heel verschillende disciplines dus. Maar als ze samenwerken ontstaat goud. Bij clubs als R/GA en Wieden & Kennedy zijn ze daar al erg ver in. Erg interessant. Sowieso zijn die Google Firestarters een dikke aanrader; hier een volledig overzicht van de afleveringen tot nu toe.
  • One Brand. ‘Rise of the one-brand strategy’: dit artikel signaleert een trend dat steeds meer merken afstappen van de ‘house of brands’ strategie waarin meerdere merken volledig onafhankelijk in de markt gezet worden. Een voorbeeld is Coca Cola dat de submerken Diet, Zero en Life dichter naar het moedermerk trekt. Eerder al Unilever dat in 2004 koos voor een endorsed brands strategie en P&G dat sinds vorig jaar haar corporate brand meer op de voorgrond zet. Redenen voor deze ontwikkeling: kostenbesparing, centralisatie, toenemende macht van retailers, de opkomst van MVO. Interessante vraag voor bijvoorbeeld Douwe Egberts en Mars die beide nog veel meer een house of brands zijn.
  • Design in Tech. Waarom koopt ICT consultant Accenture een designbureau (Fjord)? Waarom koopt de Amerikaanse bank Capital One de design firma Adaptive Path? Design wordt steeds belangrijker voor business. Venture capitalist firma Kleiner Perkins Caufield & Byers (KPCB) legt uit waarom en zet de stand van zaken op een rijtje. (Thx Hans!)  
  • Future Lions. Ook te winnen in Cannes: een Future Lion. Moet je wel student zijn. Dit is de opdracht: ‘Connect an audience of your choosing to a product or service from a global brand in a way that wasn’t possible three years ago.’
  • Data Analytics. Data-gerelateerde projecten hebben in 2015 top-prioriteit bij maar liefst 83% van bedrijven in de VS, blijkt uit onderzoek van IDG.
  • Strategen. De skills die een strateeg nodig heeft. Oeps, dat is schrikken. Gelukkig is er sinds kort Open Strategy, een platform ‘to connect you with the best tools to help strategists do their job’  En voor wie zich afvraagt wat strategie nou helemaal voorstelt is er ook nog dit artikel onder de naam ‘Strategy clarified’ wat de zaak – verrassing – niet echt helderder maakt. Rare jongens en meisjes die strategen.
  • Paid Attention. Een trailer van een boek van Faris Yakob dat zo’n beetje nu verschijnt. Aanrader. Ik ga het lezen.
  • Briefings. Over het nut van briefings. En de valkuilen. Martin Weigel snapt het wel.
  • Vrouwen. De vrouwen van Omnicom wel te verstaan. Ik had me nooit gerealiseerd dat die een duwtje in de rug nodig hebben. Toch is er Omniwomen, een Omnicom initiatief om high potential vrouwen binnen het netwerk te helpen de top te bereiken. Start nu in de UK en zou wel eens global kunnen worden volgens AdAge.
Advertenties
Editie #4 – maandag 23 maart 2015

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s