Editie #2 – maandag 9 maart 2015

Maandagochtend kwart over acht. De weekendzon brandt nog na op je gezicht. Lente in de lucht. En in je mailbox landt een nieuwe dosis inspiratie. Damn, life is good.

#klanten
  • PepsiCo. Suiker is ongezond. Dat was het uitgangspunt voor een nieuwe voedingsrichtlijn van de World Health Organisation (WHO) die deze week verscheen. De richtlijn stelt een nieuw maximum voor de dagelijkse suikerconsumptie: 50 gram. In veel artikelen wordt er dan meteen bijgezegd dat je met een blikje reguliere cola al meteen op 35 gram zit. En dat terwijl het met Pepsi en Coca Cola toch al niet heel goed gaat in de VS, onder andere vanwege de hang naar gezondere alternatieven. Ondertussen lanceert Coca Cola een major redesign van haar producten: een ‘éénmerkstrategie waarin keuze centraal staat’ volgens het persbericht.
  • SNS. Vorige week verscheen het eindrapport van het universitaire Sustainable Finance Lab over de bankcultuur anno 2014. Conclusie: ‘Bankmedewerkers willen het klantbelang voorop stellen maar voelen zich belemmerd door de bankcultuur.’ Over die bankcultuur hoorden we vorige week Joris Luijendijk in Tegenlicht, een aanrader. Ondertussen timmeren de banken van de toekomst flink aan de weg: vorige week kondigde Google Android Pay aan en ook Samsung doet met Samsung Pay een gooi naar de mobiele betaalklant. Reden voor Elsevier om zich af te vragen of de smartphone de portemonnee gaat vervangen. Maar hoezo smartphone? We hadden namelijk al Apple Pay en dat schijnt feilloos samen te gaan werken met de Apple Watch. Of dat allemaal wel veilig is… nou nee dus. 
  • Zilveren Kruis Achmea. Zorg en data vormen een lastig duo volgens het FD, want juist in de zorg kan data een groot verschil maken, maar ligt privacy supergevoelig. Ook Forbes schrijft hierover: ‘How big data can make us healthier’. Uit onderzoek blijkt trouwens dat twee derde van de patiënten graag mobiele apps gebruikt om de eigen gezondheid te monitoren en te verbeteren. ‘Digitally empowered patients’ heet dat dan volgens deze infographic. Ondertussen is in Nederland het digitale zorgplatform Quli actief: ‘Quli staat voor quality of life en is een nieuw zorgplatform dat mensen samen redzaam maakt in gezondheid en zorg’. Oke dan.
#tech
  • Fablabs. Een fablab of makerspace is een plek waar je je eigen spullen kunt maken. Met wat 3D printers én een bibliotheek aan open source designs kom je een heel eind. nrc.next schreef erover—met onze WAP-olifant als boegbeeld en ‘Rooie Joris’ van Tubergen als expert. (thx Daniël)
  • Instagram. Instagram lanceert een nieuwe advertentievorm, nou ja, ze noemen het ‘A New Way for Brands to Tell Stories on Instagram’. Yeah right.
  • Design Principles. het digitale innovatie bedrijf Adaptive Lab publiceerde deze week 8 eenvoudige principes voor al haar designs. Over de waarde van eenvoud en flexibiliteit en de rol van data in het design proces. Aanrader.
  • Klokje. We kunnen er niet omheen. Vandaag presenteert Apple de Apple Watch, waarschijnlijk het meest gehypte horloge ooit. In  een zeldzaam interview vertelt Jony Ive over het nieuwe horloge. Over die Jonathan Ive, senior vice president of design bij Apple, stond kort geleden trouwens een uitgebreid profiel in The New Yorker (‘The Shape of Things to Come’). Ondertussen voorspellen sommigen dat de Apple Watch keihard gaat floppen maar dat werd ook over de iPhone gezegd (‘will only appeal to gadget freaks’). Oeps.
  • Balletje. Een computer in de vorm van een balletje. Waarmee je kunt gooien. Dat kinderen kunnen programmeren. Dat is de Hackaball. Net gelanceerd op Kickstarter. Bedacht als side project door innovatiebureau Made by Many (motto: ‘We make new stuff out of the internet’). Vet.
#onsvakinverandering
Advertenties
Editie #2 – maandag 9 maart 2015

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s