Editie #1 – maandag 2 maart 2015

‘Verandering is de enige constante’. Die zin kwam vorige week voorbij in een new business gesprek. Elk cliché is waar en dit dus ook: de wereld verandert snel, voor onze klanten en voor bureau’s. Best wel belangrijk dus om bij te blijven. Ieder van ons zal zelf alert moeten zijn op nieuws en ontwikkelingen waar we ons voordeel mee kunnen doen. 

Goed nieuws: we zijn al behoorlijk alert. Er gaan al best regelmatig mailtjes rond met nieuws, artikelen, inspirerende ideeën die raken aan ons werk voor onze klanten. En we hebben natuurlijk onze eigen Facebook groep. Toch denk ik zelf dat het naast die losse berichtjes best prettig is om om de zoveel tijd even één overzichtje te hebben. Een ‘wrap up’ dus van alles wat er door onze gezamenlijke radar gevlogen is.

Ga ik de komende tijd proberen te doen. Wat zit er in? Nieuws, tips en inspiratie. Over onze klanten hun business. Over technologie en de impact daarvan op ons leven en op de samenleving. En over ons vak en hoe dat aan het veranderen is. Nee, je hoeft niet alles te lezen. Alleen dat wat je nieuwsgierig maakt, oke? Fijn.

So here we go. 

#klanten
  • EnecoGroot interview met Eneco-topman Jeroen de Haas waarin hij uitlegt waarom het huidige systeem onhoudbaar is en plaats moet maken voor een systeem van decentrale opwekking en opslag van energie.
  • Zilveren Kruis Achmea. De spanning tussen zorgverzekeraars en zorgverleners houdt aan: eind vorig jaar ontstond al een groot conflict tussen huisartsen en Achmea over de contracten voor 2015. Ook de fysiotherapeuten luidden al de noodklok over hun eigen onderhandelingen. Grootste bezwaar: zorgverzekeraars schrijven zorgverleners de wet voor en ze mogen het contract tekenen bij het kruisje. Het debat woedt onverminderd door. Oud-minister Ab Klink, inmiddels bestuurder van VGZ, schrijft in NRC over hoe belangrijk hij de rol van de huisarts vindt. En ook de hoofdredactie heeft een mening: als huisartsen zo’n belangrijke rol hebben, moeten de verzekeraars hen meer ruimte geven. Sommige huisartsen trekken inmiddels zelf hun conclusies: hier een verhaal over een huisarts die het gevecht met het systeem beu is en naar het Franse platteland verkast om daar een dorpspraktijk over te nemen.
#tech
  • Smartphones. Het apparaat waarover Steve Jobs ooit zei: ‘This will change everything’. Inmiddels zijn we ruim acht jaar verder. Tijd voor The Economist om te kijken of hij gelijk had: “Planet of the phones”.
  • Nog meer smartphones. In Barcelona vindt op dit moment het jaarlijkse Mobile World Congress plaats met als subtitel ‘The Edge of Innovation’. Marc Hijink blikt vooruit en ziet 10 trends voor de toekomst. Samsung presenteerde gisteren in ieder geval alvast haar nieuwe topmodel: de Galaxy S6.
  • Startups. Eric Ries is vandaag in Amsterdam. Hij schreef ooit het boek ‘The Lean Startup’, inmiddels uitgegroeid tot de bijbel van Silicon Valley en ver daarbuiten. Hier een korte introductie van de principes uit het boek: “Geen getreuzel, snel aan de slag”.
  • Nog meer startups. Afgelopen vrijdag werd het derde seizoen van House of Cards gelanceerd op Netflix. En mocht je je bij het kijken afvragen waar je het pak van Kevin Spacey of die jurk van Robin Wright koopt… de Amsterdamse startup LookLive heeft de oplossing. Via een slim algoritme herkennen ze elk kledingstuk in elke scene en geven links naar online boutiques waar je het betreffende item kunt kopen. Hier een profiel van LookLive.
  • Digital design. Chrome is een browser. Van Google. En die browsers worden steeds krachtiger: programmeurs en designers kunnen er steeds meer mee doen. Om dat te showcasen heeft Google de site Chrome Experiments in het leven geroepen. Vorige week werd het duizendste experiment live gezet. Echt de moeite waard om eens te kijken.
#onsvakinverandering
  • Hyper Island toolbox. Vrijdag lanceerde Hyper Island een toolbox met allerlei tools, modellen en workshoptechnieken. Voor iedereen toegankelijk en vrij te gebruiken. Allemaal manieren ’to apply creative collaboration and unleash potential in your team or organization’. Supercool. Hyper Island Toolbox.
  • Boek. Hier ben ik zelf erg benieuwd naar: ‘What is a 21st Century Brand?”. Dit boek verschijnt over een paar weken tijdens Advertising Week Europe. Met bijdragen van de belangrijkste internationale denkers in ons vak. Onder redactie van topstrateeg Nick Kendall van BBH. Wordt vervolgd.
  • Manifesto. Diezelfde Nick Kendall schrijft hier een vurig pleidooi voor de relevantie van merken en ‘big ideas’, juist in deze tijd. Mooi.
Advertenties
Editie #1 – maandag 2 maart 2015

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s